Minder klachten over voedselveiligheid tijdens corona

Het meldpunt van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) heeft vorig jaar 3.605 klachten van consumenten ontvangen. Dat is 22% minder dan in 2019, waarbij de maandenlange gedwongen sluiting van horeca als gevolg van corona de belangrijkste reden is. De toename van het aantal klachten over de verkoop van korte ketens kan ook door corona worden verklaard.

Het aantal klachten over horecagelegenheden is vorig jaar met 43% gedaald, met 983 minder klachten dan in 2019. Voor restaurants was de daling 53%, en er waren maar liefst 70% minder klachten voor schoolrestaurants. De band met corona is duidelijk zichtbaar, legt woordvoerster Helene Bonte van het FAVV uit. “In de maanden dat de restaurants en zelfs de grote schoolkeukens volledig gesloten waren, ontvingen we beduidend minder klachten uit die hoek.”

In tegenstelling tot de scherpe daling van het totale aantal klachten, steeg het aantal meldingen dat het FAVV ontving over de korte-keten verkoop. “Mensen zijn meer in kleine ketens gaan winkelen vanwege corona, deels om overvolle supermarkten te vermijden. Als gevolg daarvan is het aantal meldingen toegenomen. Het is ook een teken dat wanneer consumenten hun voedsel rechtstreeks bij de boer of boerderijwinkel kopen, zij nog steeds aandacht hebben voor voedselveiligheid,” aldus Bonte. Het aantal klachten is gestegen van één in 2019 tot 21 vorig jaar.

Gelijkaardige klachten

Hélène Bonte wijst erop dat klachten over korte winkelketens niet verschillen van klachten over de verkoop in supermarkten. “Het gaat bijvoorbeeld om klachten over onjuiste houdbaarheidsdata op het etiket of het ontbreken van de vermelding van allergenen.” Zevenentwintig procent van de ontvangen klachten ging over de hygiëne in de winkels en de hygiëne van het personeel. Een derde van de klachten betrof lichamelijk ongemak na het eten van het voedsel (29%) of een klacht over de wijze van productie of opslag, zoals niet-naleving van de koudeketen en houdbaarheidsdata (22%).

14 klachten per dag

Gemiddeld werden per werkdag 14 klachten ontvangen en voor onderzoek doorgezonden aan de inspecteurs van het FAVV, die elke klacht fysiek controleren. In 42% van de gevallen kon ter plaatse worden nagegaan of de klacht inderdaad gegrond was en heeft het FAVV de nodige maatregelen genomen. Deze maatregelen kunnen variëren van een waarschuwing tot een boete of zelfs de sluiting van het bedrijf.

De hulplijn ontving ook 4.922 vragen van consumenten en reageerde in 98% van de gevallen binnen vier werkdagen. Ook hier wijst het FAVV op het effect van de pandemie, met 14% van de vragen die betrekking hebben op corona en de coronamaatregelen.

De hotline streeft ernaar alle klachten binnen 30 dagen te behandelen. In 2020 was dit het geval voor 8,8 op de 10 klachten, aldus het FAVV in haar persbericht.

Bron: VILT

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*