Milcobel vecht tegen concurrentie en verhoogt melkprijs voor veehouders

Milcobel voelt de concurrentie uit Nederland en Wallonië aanzwengelen. Zowel Royal A-Ware als LDA zijn op zoek naar Vlaamse melkveehouders. De zuivelcoöperatie kijkt echter niet werkeloos toe. “We zijn het gat in de melkprijzen aan het dichten en staan sterker dan ooit”, zegt een optimistische algemeen directeur, Nils van Dam.

In augustus heeft Milcobel de melkprijs met 20 cent per 100 liter verhoogd. Dit brengt de standaardprijs op 33,95 euro per 100 liter. Bovendien wordt van juli tot december een getrouwheidsbonus van 30 cent uitbetaald voor leden die trouw blijven aan het bedrijf. De in reële cijfers betaalde melkprijs bedraagt 36,88 euro per 100 liter.

Dit is al de achtste melkprijsverhoging die de coöperatie dit jaar doorvoert, aangezien de prijs sinds december 2020 met 7,25 euro is gestegen. “We verkleinen het verschil in melkprijs en hebben onze positie ten opzichte van andere marktdeelnemers heroverd. Het is belangrijk voor onze boeren dat we hiermee hun inkomen kunnen verhogen,” zegt CEO Nils van Dam.


Orde op zaken gesteld

Milcobel zat vorig jaar nog 1,74 euro onder de gemiddelde Belgische melkprijs en wist het verschil in het tweede kwartaal van dit jaar terug te brengen tot 0,56 euro. “In juli waren wij de enige zuivelproducent die een melkprijsverhoging van 30 cent heeft aangevraagd. In augustus waren wij de enige zuivelfabriek die de melkprijs met 20 cent verhoogde. Nu moeten we afwachten wat onze concurrenten, die hun melkprijzen iets later bekendmaken, doen.

Enerzijds zijn de stijgende melkprijzen te danken aan positieve marktontwikkelingen. Aan de andere kant ziet Van Dam ook enkele onderliggende factoren. “In de eerste plaats hebben wij ons geconcentreerd op producten met een hogere waarde, zoals mozzarella, kaas, ijs en poeders van hoge kwaliteit. Wij hebben activa met een lagere toegevoegde waarde afgestoten, zoals het drankencentrum in Schoten en de poedertoren in Langemark. Ten slotte liggen wij ook voor op onze besparingsdoelstellingen. Dit jaar zullen wij ten minste 35 miljoen euro besparen, tegenover de geplande 20 miljoen euro. Samen met de hogere winst zal dit ons in staat stellen te investeren in een betere melkprijs.

Nog eens 44 uitvoerende melveehouders hebben echter aangekondigd dat zij het bedrijf in de komende maanden zullen verlaten. Zij volgen het voorbeeld van de 14 leden die hun zaak voor de rechter in kortgeding hebben gewonnen. De rechter heeft het uitredeverbod dat de melkfabriek tussen 4 april en 1 juli had opgelegd, geschorst. Milcobel is in beroep gegaan en wacht nog steeds op een uitspraak in de zaak. Dit zal het vertrek van de 44-koppige groep niet verhinderen.


Nepnieuws

In de afgelopen twee jaar hebben ongeveer 400 leden de coöperatie verlaten, wat overeenkomt met een volume van 400 miljoen liter melk. De landbouwers zijn bezorgd over deze afname van het volume. “Dit wordt echter deels gecompenseerd door de sluiting van de fabriek in Schoten en de poedertorens in Langemark, waar 250-300 miljoen liter per jaar werd verwerkt,” aldus Van Dam.

Daarnaast worden tekorten opgevangen door melk te kopen op de spot- of de termijnmarkt, en daarnaast worden maaklooncontracten gebruikt. “Dit stelt ons in staat onze productiecapaciteiten te benutten. Dit zorgt voor extra flexibiliteit, zodat we niet afhankelijk zijn van één melkstroom, maar verschillende kanalen kunnen gebruiken.”

Van Dam ontkent met klem dat er sprake is van een “exodus” zoals sommige krantenkoppen suggereren. “Dit is een kortetermijnvisie. Wij hebben inderdaad leden verloren, maar dat is niet meer dan normaal wanneer nieuwe spelers de markt betreden. Hij doelt op Royal A-Ware, dat de melkpoedertorens van FrieslandCampina in Aalter wil overnemen en daarom veel Vlaamse melkveehouders rekruteert. Bovendien wil de LDA dit jaar een nieuwe mozzarellafabriek openen en is zij op zoek naar melk. “Natuurlijk willen we onze leden behouden en het is jammer dat sommigen van hen ons verlaten. Maar we hebben nog steeds meer dan 2.000 leden, onze fabrieken zijn nog steeds in bedrijf en we leveren nog steeds aan onze klanten. We hopen dat het vertrouwen terugkeert!”

Bron: VILT

Beeld: Milcobel

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*