Miko hard getroffen door coronacrisis en sluiting horeca

Miko, dat gespecialiseerd is in de distributie van koffie en koffiesystemen aan bedrijven en de horeca, werd hard getroffen door de impact van de coronacrisis op de horeca en het bedrijfsleven. Dit leidde ertoe dat de omzet van de Belgische specialist in koffieservice en plastic verpakkingen met 13,1% is gedaald, van 224,6 naar 195,1 miljoen euro.

Ook de winstgevendheid heeft geleden. De bedrijfswinst daalde met 20,8% tot 9,7 miljoen euro, terwijl de nettowinst met 15,9% daalde tot 5,8 miljoen.

De bijna volledige stilstand van de koffieverkoop in de horeca tijdens de lock-down en de sterke achteruitgang op de kantorenmarkt ten gevolge van het verplichte telewerken wogen bijzonder zwaar op de koffieserviceafdeling. De inkomsten daalden met 27,3% tot 93,8 miljoen euro en de bruto bedrijfswinst (ebitda) daalde met 28,5% tot 11,7 miljoen.


Geen dividend

De meeste koffieservicedochters hebben zich daarom moeten reorganiseren en zich meer moeten richten op de detailhandel, met de rebranding van het West-Vlaamse koffiemerk Bruynooghe en de invoering van een volledig geïntegreerd e-commerce concept “coffee@home”.

Alleen de omzetstijging in de kunststofverwerking (+4,7% tot 107,3 miljoen euro) heeft de schade beperkt, met een ebitda die met 32,6% is gestegen tot 18,4 miljoen euro.

Aandeelhouders zullen dit jaar geen vergoeding ontvangen. “De Covid-19 en de draconische maatregelen die daarmee gepaard gaan, domineren nog steeds de economie. Daarom stellen wij voor om voor het jaar 2020 geen dividend uit te keren,” aldus Frans Van Tilborg, CEO van de Miko-groep.

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*