
Miko heeft aangekondigd dat het na een verlieslatend jaar in 2022 in de eerste helft van 2023 weer winst heeft geboekt. De winst voor de eerste helft van het jaar bedraagt 0,8 miljoen euro, in tegenstelling tot een gerapporteerd verlies van -0,6 miljoen euro voor het hele jaar 2022.*
De omzet steeg met 11,6% ten opzichte van het aangepaste omzetniveau van 2022, met cijfers van respectievelijk 143,4 miljoen euro voor omzet, 2,8 miljoen euro voor EBIT (winst voor rente en belastingen) en 13,9 miljoen euro voor EBITDA (winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie). De EBIT daalde echter met 16,8%, terwijl de EBITDA ongeveer gelijk bleef aan de eerste helft van 2022, vergeleken met de aangepaste cijfers van 2022.
Deze resultaten moeten worden beoordeeld in het licht van de negatieve effecten van de oorlog in Oekraïne, die vorig jaar pas vanaf mei begonnen door te sijpelen.
Out-of-home market
De positieve omzetgroei is vooral te danken aan de traditionele zakelijke activiteiten van Miko, met name in de buitenhuismarkt, waar koffie wordt geconsumeerd buiten de huiselijke omgeving, zoals op kantoren, in bedrijven, horeca en instellingen.
Miko biedt een uitgebreide dienstverlening in het marktsegment van koffieservice, waaronder verkoop, klantenservice, logistieke ondersteuning en technische services. Ze bieden ook “full operating” diensten waarbij grote vendingmachines bij klanten worden bijgevuld en onderhouden.
België en het buitenland
Miko slaagde erin om de omzet in bijna alle delen van hun internationale organisatie te verhogen, met uitzondering van het VK, waar de situatie iets moeilijker was, deels als gevolg van BREXIT. In Scandinavië daalde het resultaat licht als gevolg van de verzwakking van de Noorse en Zweedse kroon. Daarnaast had de loonindexatie in België, waar alle koffie wordt gebrand en verpakt, een impact op de prestaties. De winstmarge van de out-of-home afdeling staat nog steeds onder druk, maar vertoont wel een positieve evolutie.
In mei heeft Miko het Duitse bedrijf PROCON GmbH overgenomen, dat gevestigd is in Maagdenburg en ongeveer 1,5 miljoen euro omzet genereert met ongeveer 10 werknemers. Procon is ook actief in de buitenhuismarkt.
Private label
Binnen de private label-sector voor de retailmarkt ondervindt Miko moeilijkheden, omdat supermarkten te maken hebben met uitdagende tijden, wat leidt tot problemen bij het doorberekenen van gestegen grondstoffenprijzen en kosten.
Frans Van Tilborg, CEO van de Miko-groep, merkt op: “We zien ons belang in de out-of-home markt nog steeds groeien, zowel in termen van omzet als volume. Het verheugt ons dat we deze uitdaging aangaan in een markt die wordt beïnvloed door thuiswerken. Het feit dat we al 9,2 miljoen euro hebben geïnvesteerd in koffiemachines, de drijvende kracht achter deze afdeling, bevestigt onze positieve kijk.”
“Private label in retail blijft een strijd. Het zal nog enige tijd vergen om die te winnen. In elk geval kunnen we al bevestigen dat, wanneer onze nieuwbouw binnen enkele jaren klaar is, en wij onze verouderde fabrieken samenvoegen in een beter geautomatiseerde fabriek met state-of-the-art techniek, wij schaalvoordelen zullen realiseren.”
- na correctie voor niet-recurrente inkomsten gerelateerd aan de verkoop van een industriegrond bedroeg het verlies voor 2022 -2,1 miljoen euro.
Geef als eerste een reactie