Metro & Makro verkocht

De directie van Metro België organiseerde deze morgen, 15 juni, een bijzondere ondernemingsraad in aanwezigheid van de vertegenwoordigers van het personeel. Op die vergadering werd meegedeeld dat Bronze Properties en GA Europe het bedrijf overnemen. Begin dit jaar al kwam het nieuws dat de groep voor ons land naar een overnemer op zoek is.

De Belgische Metro-tak (Makro en Metro) schrijft al jaren rode cijfers. In het boekjaar 2020-2021 (tot eind september) slikte de Belgische tak 42 miljoen euro verlies op een omzet van 646 miljoen – een tiende minder dan het jaar ervoor. In 2019-2020 was er een verlies van 44 miljoen op een omzet van 714 miljoen en het boekjaar daarvoor kleurde het nettoresultaat 67 miljoen rood op 738 miljoen euro omzet. Vooral Makro deed het bedrijf bloeden. Makro lijdt onder de concurrentie van klassieke ketens en van nieuwe retailers als Albert Heijn en Jumbo. Ook de e-commerce zet de keten onder druk. De Duitse moedergroep moest sinds 2015 al voor ruim 420 miljoen euro verliezen bijpassen. Makro en Metro België maakte deel uit van METRO GROUP Wholesale & Food Specialist Company, aanwezig in 25 landen, met meer dan 750 winkelpunten en 100.000 medewerkers. Makro en Metro blijven, alvast op korte termijn, bestaan. De twee bedrijven kopen de aandelen van de Belgische vennootschap achter de twee ketens. Gevolgen voor het personeel en de (horeca) klanten zouden er niet meteen zijn. Al rijst de vraag of dat op lange termijn zo blijft gezien de reputatie van de overnemers.

Overnemers

GA Europe is een investeerder die op moeilijke retaildossiers focust. Het kocht in het verleden onder meer mee de failliete Duitse outdoorketen McTrek van A.S. Adventure, begeleidde ook het sluitingsprogramma voor 62 filialen van Blokker in België en was in 2016 ook betrokken bij de doorstart van de Nederlandse modeketen MS Mode. Bronze Properties is een vastgoedspeler waar weinig informatie over bekend is. Dat er een vastgoedspecialist zich in het verhaal mengt is niet verbazend: een groot deel van de waarde van de Belgische Metro-tak zit in haar vastgoed. Metro België telt elf Metro-horecagroothandels en zes Makro-supermarkten. Een groot deel van het vastgoed had de groep zelf in handen.

Vragen

Bij de vakbonden, maar ook bij de talrijke klanten en partners, zijn er vooral veel vraagtekens over de overnemers en hun plannen. Zij tasten in het duister over de bedoelingen en de toekomst van de winkels. Volgens de eerste analyse van experten zou de verkoop wel eens het einde kunnen beteken van het concept Makro en Metro in België. De Metro-groep deed ook nog andere buitenlandse dochterbedrijven van de hand. Vorig jaar trok het zich al terug uit Japan en Myanmar.
Info: Belga & De Tijd

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*