Met data vlees traceerbaar maken

Esoptra, een Antwerpse pionier op het gebied van datamining, stelt bedrijven in staat om gebruik te maken van de nog niet aangeboorde gegevens die ze al hebben. Esoptra heeft samen met het certificeringsbedrijf Vinçotte een oplossing ontwikkeld waarmee elke consument de gedetailleerde herkomst van een stuk vlees van het merk Carrefour Belgium kan traceren aan de hand van een QR-code op de verpakking.

Paul Carpentier en zijn partner Jan Van Riel zien er niet uit als het cliché van dataspecialisten. Met grijs haar en een goed op maat gemaakt pak staan ze aan het hoofd van een van de meest veelbelovende start-ups op dit gebied. Esoptra heeft zojuist een fondsenwervingscampagne van 2,4 miljoen euro afgerond en heeft in twee jaar tijd al meer dan 4,5 miljoen euro opgehaald. Ook al is dit geen garantie voor succes, de twee oprichters lijken goed uitgerust voor een zeer specifieke en zeer concurrerende markt.

Esoptra heeft zich niet voor niets gespecialiseerd in data-waardering. De twee oprichters zijn ouderwets in de sector: dit is hun zesde start. Zij vormen de basis van Gnosis, Wave Research, FilePool en Caringo. Hun grootste prestatie bleef de verkoop van FilePool aan de Amerikaanse reus Dell EMC in 2001 voor 50 miljoen dollar.
Gegevens die slecht of slecht worden gebruikt

“De gegevens zijn het equivalent geworden van een goudmijn voor een bedrijf. Velen hebben dit inmiddels begrepen en verzamelen steeds meer, legt Paul Carpentier, CEO van Esoptra, uit. Maar te weinig van dit geaccumuleerde goud wordt snel en winstgevend gewonnen. Dit is precies waar de kracht van ons platform ligt.” De Antwerpse start-up richt zich op gegevens die al aanwezig zijn in bedrijven, maar die slecht worden benut of volledig onbenut zijn. “Bedrijven realiseren zich niet de waarde van de gegevens die ze bezitten…. Ze doen niets met gegevens die zijn gewicht in goud waard zijn,” voegt hij eraan toe.

Traceerbaarheid van vlees

Hoewel de start-up buiten het ecosysteem van specialisten uit de sector vrijwel onbekend is, ligt ze toch in de schappen van de Carrefour-supermarkten. Samen met het certificeringsbedrijf Vinçotte heeft zij een oplossing ontwikkeld waarmee elke consument de gedetailleerde herkomst van een stuk vlees van het merk Carrefour Belgium kan traceren aan de hand van een QR-code op de verpakking. Marco Croon, CEO van Vinçotte, legt het nut van deze innovatie uit: “Dankzij deze traceerbaarheidsoplossing kunnen de betrokken actoren sneller en preciezer reageren op mogelijke problemen in de toeleveringsketen en zo een betere algemene voedselveiligheid garanderen. Afgezien van dit voorbeeld voor het grote publiek richt de startende onderneming zich vooral op projecten tussen bedrijven.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*