Mede door aankoop Althaea De Laet wijzigt Tony’s Chocolonely investeringsplannen

Tussen 2011 en 2021 slaagde chocolatier Tony’s Chocolonely de omzet van één miljoen euro naar 100 miljoen euro te brengen. En dit met een duidelijke duurzaamheidsstrategie. Volgens het bedrijf is dit het bewijs dat chocoladeliefhebbers massaal achter de missie van het merk staan en dat het bedrijfsmodel van Tony’s werkt.

Vorig jaar steeg de omzet wereldwijd met 24%. Een belangrijke bijdrage aan die groei was de overname van de Belgische fabriek Althaea De Laet (Borsbeek) in april 2021. Door een eigen fabriek te runnen, kan Tony’s sneller innoveren en meer bonen inkopen volgens Tony’s Vijf Principes van Samenwerking.

Tony’s Chocolonely kocht het afgelopen boekjaar een recordhoeveelheid cacaobonen in (een stijging van meer dan 87%) via hun Open Chain platform. Door die groei van Tony’s komt er internationale een groter bewustzijn tot stand. In de cacaoproducerende landen is er nog altijd heel wat illegale kinderarbeid en moderne slavernij aanwezig!.

“Het bereiken van deze omzetgrens van 100 miljoen is voor ons de bevestiging dat er een nieuwe fase is aangebroken voor Tony’s Chocolonely, waarbij onze missie naar een hoger en wereldwijd niveau wordt getild”, aldus Henk Jan Beltman, CEO van Tony’s Chocolonely.


Internationale uitbreiding

Als onderdeel van de internationale expansie en de impact op West-Afrika had Tony’s besloten om een eigen chocoladefabriek te bouwen: het Tony’s Chocolonely Chocolade Circus (TCCC) in Zaandam. Maar dit plan wordt verworpden. In plaats daarvan is het bedrijf van plan het kapitaal dat nodig is voor deze fabriek te herinvesteren in andere aandachtsgebieden.

Het wil het team in staat stellen te groeien met meer lokale expertise in verschillende markten. In het geval van België betekent dit dat het bedrijf zijn verkoop-, distributie- en marketingactiviteiten sedert 1 januari 2022 opstart in zijn kantoor in Borsbeek, na de overname van de fabriek van Althaea de Laet. Op termijn kan er ook een lokaal kantoor komen. Ten derde, en dat is het belangrijkste punt, wil Tony’s zijn impact met de cacaoboeren vergroten.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*