
De bierbrouwerij Lindemans stopt zo’n 20 miljoen euro in een nieuwe vestiging. Het familiebedrijf anticipeert zo op de stijgende belangstelling uit China. ‘Vorig jaar steeg de export naar daar met 75 procent.’
‘Lambiek – het basisbrouwsel voor onze verschillende bieren – moet minstens een jaar rijpen’, zegt Dirk Lindemans, lid van de zesde generatie familieleden aan het roer van het bedrijf. ‘De opslag gebeurt nu in onze brouwerij in Vlezenbeek. Maar het wordt daar te krap en daarom plannen we een uitbreiding.’ De nieuwe vestiging komt in het project Ruisbroekveld in Sint-Pieters-Leeuw, een 10-tal kilometer van de huidige brouwerij. ‘We hopen eind dit jaar te starten en een jaar later operationeel te zijn.’
Aanvankelijk zal Lindemans de nieuwe vestiging gebruiken voor stockage, maar het wil er ook brouwen. ‘Geen Lambiek-bieren’, zegt Lindemans. ‘Wel andere. Welke zal afhangen van de vraag op dat moment. Geen pils, daarvan zijn er al te veel, maar niet-alcoholische fruitbieren kunnen een optie zijn. We zijn met een marktonderzoek bezig.’
Het in 1822 opgerichte Lindemans verdubbelde enkele jaren geleden zijn productiecapaciteit al om aan de stijgende vraag naar Lindemans-bieren – denk aan Gueuze, Kriek, Faro en Pecheresse – te voldoen. Toen werd 15 miljoen euro geïnvesteerd. Nu nog eens 20 miljoen. Veel geld voor een familiebedrijf met een omzet van 28 miljoen euro. Het is meteen de grootste investering van de groep ooit. ‘Het gros gaan we financieren met eigen middelen’, zegt Lindemans. ‘Elke frank winst wordt geherinvesteerd in het bedrijf.’
De investering moet vooral het succes in de VS en China ondersteunen. ‘We produceerden vorig jaar 111.000 hectoliter bier en groeien elk jaar met 6 à 7 procent’ zegt Lindemans. ‘65 procent is bestemd voor de export.’ De belangrijkste exportmarkt is de VS, waar Lindemans al 35 jaar actief is. Amerika is goed voor 17 procent van de productie. ‘Maar dat zal niet lang meer duren. China, waar we sinds 2006 actief zijn, is de VS aan het inhalen. Vorig jaar steeg de export naar daar met 75 procent.’
20 miljoen
China was vroeger een pilsmarkt, maar de groeiende middenklasse drinkt meer en meer andere soorten bier. ‘Ons bier sluit goed aan bij de smaakpatronen van de Chinezen. Ze houden van fruitbieren zoals Framboise en Pecheresse. We proberen ons eerder in de culinaire cultuur van het land te integreren – en dat lukt – dan ons te profileren als een Belgian beer, want dan beland je al snel in de speciale etablissementen.’
Ook de export naar de VS, Frankrijk en Rusland blijft groeien. ‘Willen we over twee jaar klaar zijn om die groei op te vangen, dan moeten we nu starten met investeringen.’
Bierboot
In de Brusselse haven gaf Lindemans gisteren ook het officiële startschot voor zijn ‘bierboot’ naar de haven van Antwerpen. ‘We gaan alle bieren voor de VS en China per binnenschip naar Antwerpen vervoeren vanop de Brusselse TTB-containerterminal. Voor de VS gaat het om zo’n 300 containers per jaar. In elke container zit 11.500 liter bier. Daarmee sparen we jaarlijks 600 truckritten uit. Bovendien kwamen die containers leeg terug naar onze vestiging. Via het water wordt meestal een volle container van een andere klant meegebracht. Binnenkort gaan we hetzelfde doen naar China. We mikken dit jaar op een 200-tal containers. Nog eens 400 truckritten minder.’
Of binnenvaart meer kost? Lindemans: ‘Nee. Wij leveren ex-works, de klant betaalt de transportkosten. Toen we uit duurzaamheidsoverwegingen de binnenvaart voorstelden, gingen onze klanten in de VS en China akkoord. Voor ons zijn er geen nadelen verbonden aan binnenvaart. Dat het boottraject naar Antwerpen zes uur duurt, is peanuts in vergelijking met de tijd – een maand – die het bier onderweg is naar China. Ik kan het elke kmo aanraden. Het is een kwestie van gewoontes doorbreken én het is ecologischer.’
Geef als eerste een reactie