
Vorig jaar boekte Leonidas een omzetstijging van 11%, dit jaar is dat gestegen tot 17%. Het bedrijf presteerde goed in verschillende landen, waaronder België, Frankrijk en andere Europese markten. Dit succes kan worden toegeschreven aan een reeks weloverwogen strategische keuzes, in het bijzonder het behoud van competitieve prijzen.
Leonidas is erin geslaagd om betaalbare prijzen te handhaven, wat heeft geleid tot de beste verkoopcijfers in zijn geschiedenis. De voorbije twee jaar stegen de prijzen met slechts 3%. Andere succesfactoren waren de uitbreiding en verbetering van het netwerk van buurtwinkels. Daarnaast heeft Leonidas zich onderscheiden door innovatie, met name door het aanbieden van pralines in beperkte oplages ter gelegenheid van het 110-jarig bestaan.
Ondanks enkele uitdagingen op de Nederlandse markt (faillissement van meerdere fillialenhouder) doet de sector Travel Retail het goed, met een stijging van 54,8%. Leonidas is van plan om zijn netwerk verder uit te breiden, met de opening van 50 nieuwe winkels in Frankrijk en Nederland.
Productie
De meerderheid van de Leonidas winkels zijn franchisers en CEO Philippe de Selliers benadrukt het belang van het onderhouden van goede relaties met franchisenemers, aangezien zij een essentiële rol spelen in het succes van het bedrijf. De mogelijkheid om innovaties, verpakkingsontwerpen en presentaties te testen is cruciaal. Hoewel Leonidas enkele eigen winkels heeft, ligt de nadruk op de productie van producten in plaats van op de distributie ervan.
Geef als eerste een reactie