Lavazza of niet Lavazza….. Gaat u nog een kopje koffie drinken?

Voor degenen die het nog niet begrepen hebben, is de kwestie van de merken een nogal gevoelige kwestie. Het is niet de Italiaanse koffiefabrikant Lavazza die het tegenovergestelde zal zeggen.

Onlangs heeft het bedrijf, opgericht in 1885 door Luigi Lavazza, zich tot de rechtbank van het Nederlandstalige bedrijf in Brussel gewend om zijn distributeur in België en Nederland te verplichten het gebruik van zijn merken zonder zijn medeweten te staken.

Domeinnamen

In het begin van de jaren 2000 registreerde de distributeur in kwestie een hele reeks domeinnamen, waaronder het merk Lavazza. Dit waren sites zoals www.lavazza.be, www.lavazzblue.be of www.lavazzacoffe.be, die allemaal verwezen naar de website van de distributeur in kwestie. Maar dat is nog niet alles. Door goed naar de kwestie te kijken, realiseerde de Italiaanse koffieproducent zich ook dat zijn distributeur in België en Nederland twee bedrijven had geregistreerd bij het merk Lavazza.

rechter

De eerste, Lavazza Espresso Point Service, betrof het hoofdkantoor van de distributeur, terwijl de tweede, Service Plus Lavazza, verwees naar een café in Antwerpen. Daarnaast had de distributeur een Lavazza-bordje voor zijn hoofdkantoor geplaatst en had het merk op zijn bestelwagens. Het Italiaanse merk won zijn zaak voor de rechter die, op straffe van een dwangsom van 1.000 euro per overtreding, het gebruik van het merk Lavazza door de kwaadwillende distributeur verbood.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*