Landsbond Pluimvee wil vleesbenamingen voor plantaardige producten geschrapt zien

De Landsbond Pluimvee roept de FOD Economie op om dringend definitieve richtlijnen te ontwikkelen over het gebruik van vleesbenamingen op plantaardige producten. De federatie doet deze oproep als reactie op een nieuwe reclamecampagne van Quick voor “Chicken Filet Veggie”, een hamburger zonder kippenvlees. “Pure misleiding van de consument,” zegt Landsbond Pluimvee.

Vorig jaar heeft het Europees Parlement besloten dat elke lidstaat zijn eigen regels kan vaststellen voor de aanduiding van vlees- en zuivelvervangers. De FOD Economie zal binnenkort definitieve richtlijnen publiceren die het gebruik verbieden van vleesbenamingen die verwijzen naar het dier of een deel van het dier voor vegetarische producten.

Pouletteke” of “Speckske”

Pouletteke” of “Speckske” zullen dan tot het verleden behoren en vage benamingen zullen niet langer toegestaan zijn. Namen die verwijzen naar de vorm van vleesproducten – zoals hamburger (noot), ribbetjes (veganistisch), worstjes (vegetarisch), enz. – zouden nog steeds zijn toegestaan, maar zouden niet op dezelfde manier mogen worden gebruikt als de namen van vleesproducten. – .

Chombaerre

De Quick-campagne vermeldt zowel het dier als het bestanddeel ervan, de filet. De filet is het duurste en beste deel van de hele kip en is het meest gegeerde stuk in Europa. “Wij zijn zeker niet tegen vegetarische producten, maar wij vinden het niet juist dat zij hun product beter in de markt willen zetten door het bekende vleesnamen te geven en zo de consument te misleiden. Er zit geen gram kip in hun “Kip Filet Veggie” burger, het is gewoon een Quorn burger. Er zijn dan ook dringend duidelijke richtlijnen nodig om een einde te maken aan dit consumentenbedrog,” aldus Martijn Chombaere, beleidsmedewerker van de Nationale Pluimveefederatie.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*