Lactalis wil ook Parmigiano Reggiano kopen, Italië verzet zich!

Parmesan is de Italiaanse AOC* met de hoogste productiewaarde: 1,4 miljard euro omzet in 2018, een consumentenomzet van 2,4 miljard euro en een exportaandeel van 40%. Dit is genoeg om de eetlust (veroveringszucht) van de Franse zuivelgroep Lactalis (zie rood kader) te prikkelen.

Na de Europese verkiezingen in Italië werd het nationalisme sterk aangewakkerd. Het nieuws dat de Franse groep Lactalis interesse betoont voor Parmesan werd in Italië niet gesmaakt. Met een omzet van € 460 miljoen heeft de Parmigiano Reggiano-specialist alles in huis om zich zeer aantrekkelijk te tonen voor Lactalis, die na de overname van Galbani in 2006 en Parmalat in 2011 zeer aanwezig is op de Italiaanse markt, maar afwezig in het Parmezaanse segment.

Voor de Italiaanse minister van Landbouw, die afkomstig is uit de Noordelijke Liga, “moet alles in het werk worden gesteld om de Italiaanse agrovoedingssector te beschermen tegen de aanval van buitenlandse multinationals”. Gian Marco Centinaio wijst erop dat Parmigiano Reggiano “een van de meest representatieve producten van Made in Italy is, een trots op onze gastronomische uitmuntendheid”. De belangrijkste landbouworganisatie, Coldiretti, vroeg ook “om de verkoop van Parmigiano Reggiano aan de Fransen te stoppen. Lactalis heeft al een derde van de nationale markt in de strategische compartimenten van de zuivel- en kaassector in handen”, stelt hij.

Een productie die beschermd wordt door een AOP

Argumenten die het Parmezaanse Consortium niet hebben nagelaten om te reageren: “Als wij, als Italianen, willen dat het bedrijf 100% Italiaans blijft, dan getuigt de belangstelling van Lactalis van de goede gezondheid van onze sector en de economische en financiële aantrekkelijkheid van onze sector op internationaal niveau”, zegt Nicola Bertinelli, de voorzitter. Het Consortium maakt van deze gelegenheid gebruik om de regels van de beschermde oorsprongsbenaming te herzien. “Parmezaanse kaas blijft een product met een beschermde oorsprongsbenaming en een op Europees niveau erkend en verdedigd productdossier. Daarin is met name bepaald dat Parmezaanse kaas uitsluitend in de provincies Parma, Reggio d’Emile, Modena, Bologna links van de Rijn en Mantova en rechts van de Po mag worden geproduceerd. De productie is en blijft altijd beperkt tot het gebied van oorsprong. In die zin zorgt het AOC-model ervoor dat het product niet kan worden verplaatst en dat eventuele investeringen naar de sector en binnen het grondgebied zelf gaan.

In Frankrijk, controverse over de Bleu de Brebis

Een debat over de positie van beschermde oorsprongsbenamingen, dat doet denken aan het laatste salvo van José Bové als lid van het Europees Parlement. De milieuactivist heeft de lancering van Bleu de Brebis, een blauwe kaas op basis van schapenmelk, met het emblematische merk Société, het merk Roquefort, door Lactalis afgeremd. “Alles wordt in dit product gedaan om de eerste oorsprongsbenaming van Europa in de schijnwerpers te zetten en de consument te misleiden”, zegt de MEP. De Algemene Confederatie van Roquefort heeft op haar vergadering van 7 mei niets gevonden om over te klagen bij de lancering van dit zachtere product, waarmee doelen worden bereikt die een aanvulling vormen op het AOP-aanbod. Desalniettemin zal een verzoeningscommissie worden ingesteld tussen de Vennootschap en de organisatie (ODG) achter het AOC Roquefort.

LACTALIS Lactalis is een multinationaal zuivelbedrijf, eigendom van de familie Besnier en gevestigd in Laval, Mayenne, Frankrijk. De vroegere naam van het bedrijf was Besnier SA. Het is de grootste zuivelgroep ter wereld en de op een na grootste levensmiddelengroep in Frankrijk, na Danone. Zij bezit merken als Galbani, Société, Bridel, Parmalat, Président, Skånemejerier, Rachel’s Organic, Valmont en Stonyfield Farm.

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*