Kunstmatige intelligentie: steeds belangrijker in de drankindustrie

Kunstmatige intelligentie (AI) is een onderwerp dat steeds belangrijker wordt voor de drankenindustrie en haar toeleveranciers. Er wordt nog altijd veel gespeculeerd over hoe AI het beste kan worden geïntegreerd in de relevante bedrijfsmodellen, maar het valt niet te ontkennen dat de drankenindustrie er meer en mer gebruik van maakt.

Er worden grote hoeveelheden gegevens verzameld via sensoren, maar ook door middel van opslag en marketing, waardoor het gebruik van kunstmatige intelligentie voor gegevensevaluatie en -gebruik wordt aangemoedigd. Alle bedrijfsonderdelen produceren informatie die kan worden gebruikt. Voor een zinvol aanwending van gegevens zijn slimme systemen nodig en kunstmatige intelligentie wordt daarbij steeds vaker meegenomen. Machines zijn in staat om zelfstandig beslissingen te nemen door gebruik te maken van passende algoritmen om datapatronen te identificeren en deze vervolgens te vergelijken en te matchen met verschillende soorten gedrag.


Toeleveringsbedrijven ontwikkelen manieren om AI te gebruiken in de drankenindustrie

De definitie van AI is niet zo eenvoudig vast te stellen en zelfs deskundigen willen vaak vermijden dat ze precies moeten specificeren wat het voor hen betekent. In het Gabler-woordenboek van economische termen staat: “Kunstmatige intelligentie (AI) betreft methoden die een computer in staat stellen om taken uit te voeren die, wanneer ze door mensen worden uitgevoerd, intelligentie vereisen.”

Kunstmatige intelligentie: steeds belangrijker in de drankindustrie

Steeds vaker beginnen toeleveringsbedrijven mogelijkheden te bieden voor het gebruik van kunstmatige intelligentie in de drankenindustrie. Zo heeft Krones-dochteronderneming Syskron het IIoT-multiclientplatform Share2Act in het leven geroepen, waarmee alle machines (ongeacht de fabrikant) die in de productie worden gebruikt, met elkaar kunnen worden verbonden en in kaart kunnen worden gebracht. Het systeem beschikt ook over talrijke functies die te vinden zijn in klassieke MES-suites.

Het moet een solide basis vormen voor kunstmatige intelligentie in de gehele drankenindustrie, aangezien het verzamelen, classificeren en back-uppen van uitgebreide productiegegevens AI in staat zal stellen om concrete beweringen te doen en concrete aanbevelingen op te stellen voor toekomstige handelingen. Dit zal het mogelijk maken om rekening te houden met de veranderende parameters van de drankenindustrie.


AI kan nieuwe mogelijkheden bieden op het verkooppunt

Slimme oplossingen worden in de toekomst naar verwachting ook zwaarder ingezet op de POS, bijvoorbeeld als onderdeel van lege retoursystemen. “Het is zeer belangrijk dat moderne verpakkingsautomaten, oftewel RVM’s, kunnen bogen op een snel en nauwkeurig identificatieprocessen. Allereerst moet het systeem alle verschillende flessen en statiegeldbedragen leren kennen”, zegt Frank Höhler, Senior Vice President van Tomra Systems. Tegenwoordig kunnen moderne (omkeer)automaten via een apart ivd-platform informatie met elkaar uitwisselen. Volgens Höhler zal AI, met dit in het achterhoofd, in de drankenindustrie van de toekomst het mogelijk maken om real-time informatie te verkrijgen over het aantal en de kwaliteit van de geretourneerde lege verpakkingen en vervolgens op basis van die informatie overeenkomstige conclusies te trekken.


“Smartglass”: De slimme AI-ondersteunde communicatietool die in de drankenindustrie voorkomt

De Rastal “Smartglass”, die slim gebruik maakt van AI en daarmee een heleboel nieuwe mogelijkheden biedt voor de drankenindustrie, de horeca en de eindverbruikers, is net zo interessant. Het is een glas dat is voorzien van een NFC (near field communication) chip. Elke NFC-chip heeft een uniek ID-nummer, wat betekent dat elk glas een eigen identiteit heeft.

In een slimme bar kan dit soort chip direct met een leeschip communiceren en kunnen de gegevens draadloos worden overgezet naar de Cloud of Things van Deutsche Telekom. Samen met Deutsche Telekom heeft het bedrijf een digitale oplossing ontwikkeld, speciaal voor bars en restaurants, die gebruik maakt van geldige gegevens om efficiënte processen mogelijk te maken. Het platform analyseert de gegevens en kan bijvoorbeeld het type en het aantal bestelde drankjes en de tijden waarop ze zijn besteld op een duidelijke en beknopte manier verwerken. De vastgestelde gegevens stellen gebruikers niet alleen in staat om de huidige status quo te begrijpen, maar ook om de werkschema’s beter te plannen door te beslissen wanneer er extra kelners op de vloer moeten staan. Bar- en restaurantmanagers kunnen ook andere zaken analyseren, zoals welke invloed het weer heeft op de consumptie en weten op welke weekdagen klanten meer bier drinken of op welke weekdagen ze geneigd zijn meer te kiezen voor niet-alcoholische dranken.

Artificiële intelligentie

De “Smartglass” kan ook rechtstreeks met de eindgebruikers communiceren. Het enige wat ze hoeven te doen om een NFC-chip te lezen is hun smartphone of tablet naast de chip te houden die in het glas is geïntegreerd. Het glas stelt de drankenindustrie in staat om gepersonaliseerde, doelgroepspecifieke communicatie naar de consument te sturen, zoals informatie over wedstrijden, speciale evenementen, het merk en aanbevolen drankjes.


Nieuwe recepten maken met behulp van AI

Het creëren van nieuwe recepten met behulp van AI

Een recente gewaagde zet van Mackmyra is een goed voorbeeld van hoe AI zelfs kan worden gebruikt om nieuwe drankrecepten te helpen ontwikkelen. De Zweedse whiskydestilleerderij werkte onlangs samen met Microsoft en Fourkind, een Fins bedrijf dat gespecialiseerd is in het gebruik van kunstmatige intelligentie, om wat blijkbaar de eerste whisky ter wereld is die met behulp van kunstmatige intelligentie is ontwikkeld, te creëren. Het systeem werd gevoed met bestaande mengrecepten, verkoopgegevens en klantenvoorkeuren. Het resultaat is de “Intelligens”-mix die het bedrijf eind vorig jaar in beperkte oplage heeft uitgebracht.

Volgens Capgemini zijn productiebedrijven in de wereldwijde drankenindustrie van plan om in de komende vijf jaar 40% meer slimme fabrieken te bouwen. In Duitsland wordt verwacht dat in dezelfde periode 43% meer fabrieken van dit type zullen worden gebouwd. Capgemini schat dat slimme fabrieken de komende vijf jaar tussen de 1,5 biljoen en 2,2 biljoen dollar kunnen bijdragen aan de wereldeconomie.

“Hoewel het ons aan menselijke expertise ontbreekt, kunnen we machines leren begrijpen van welke elementen eerdere recepten en producten zijn gemaakt en hoe ze worden waargenomen en gerangschikt door klanten en experts”, legt Jarno Kartela, Principal Machine Learning Partner bij Fourkind, uit. Dit betekent ook dat recepten voor tal van andere dranken, zowel alcoholische als niet-alcoholische, in de drankenindustrie van de toekomst kunnen worden ontwikkeld met behulp van AI.


AI kan de consument ook helpen bij het kiezen van de juiste drank.

Kunstmatige intelligentie kan ook worden gebruikt in de drankenindustrie om de eindverbruiker te helpen de juiste drank te kiezen. “What’s Your Whisky?”, een digitale app die onlangs is gelanceerd door drankenproducent Diageo, is een goed voorbeeld van hoe dit precies kan werken. Het is ontworpen om consumenten te helpen hun favoriete whisky te ontdekken op basis van hun antwoorden op een reeks vragen over hun persoonlijke smaak en smaakvoorkeuren. Andy Parton, Senior Regional Manager bij Diageo, zegt: “De ‘What’s Your Whisky’ mobiele ervaring stelt consumenten in staat om een breed scala aan onze Single Malts op een gepersonaliseerde en volledig nieuwe manier te verkennen”. Het is een nieuw bedrijfsmodel dat niet alleen het potentieel heeft om de inkomsten te verhogen, maar ook om de klantenbinding te versterken en dat kan worden toegepast op andere sectoren van de drankindustrie.


Digitale ethiek is van het grootste belang

Alle genoemde toepassingen suggereren niet alleen dat de industrie een veelbelovende en interessante toekomst heeft, maar vertegenwoordigen ook een enorme hoeveelheid potentieel dat moet worden ontsloten en goed moet worden benut. Het gebruik van kunstmatige intelligentie is echter zeker niet zonder de sceptici die waarschuwen voor de gevaren van het opgeven van controle. Manuela Mackert, Chief Compliance Officer bij Deutsche Telekom, zegt: “Kunstmatige intelligentie opent allerlei mogelijkheden, maar het heeft ook zijn risico’s. Als zodanig moeten fundamentele waarden worden gerespecteerd en gehandhaafd. De acceptatie en het gebruik van AI zal met de digitale ethiek toenemen”. Deutsche Telekom heeft daarom samen met andere bedrijven en instellingen AI-richtlijnen ontwikkeld voor hun AI-processen en -producten en hoe daarmee om te gaan. Mackert gaat verder: “We zijn ervan overtuigd dat het enorme potentieel van AI uiteindelijk alleen wordt gerealiseerd als

AI is afgestemd op de behoeften van mensen.”

Wilt u eindelijk uw favoriete whisky ontdekken, met een slim glas communiceren of andere trends en ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie in de drankenindustrie ontdekken? Beleef ze dan zelf door van 13 tot 17 september 2021 op de beurs in München de drinktec bij te wonen. Bent u nog steeds op zoek naar een platform om uw innovatieve producten en diensten in dit segment te presenteren? Kom dan naar de volgende drinktec.


Friederike Arndt

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

This post is also available in: nlNederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*