Koffie …, een wereld in verandering

Starbucks heeft met zijn zoete bereidingen de wereld van de koffie geopend voor de nieuwe, jonge generaties. Net zoals wat er in de wereld van de gastronomie gebeurt met slow food, wijn, chocolade, enz. wordt de wereld van de koffie totaal anders.

Wist je dat Belgen ongeveer 130 liter koffie drinken per peroon/per jaar? Dit cijfer ligt ver achter dat van de Duitsers, de Fransen en de Italianen. Wist je dat Jacobs Douwe Egberts – die zijn fabriek in Grimbergen anderhalf jaar geleden heeft gesloten – en Nestle samen goed zijn voor 40% van de markt? Andere grote merken die ook deel uitmaken van  ons dagelijks leven zijn  Café Liégeois, Graindor en meer dan honderd jaar oude Rombouts en Miko.

Gecertificieerde koffie

De laatste tijd exploderen twee of drie commerciële niches in deze verzadigde markt. Natuurlijk is er de capsule-koffie van Nestlé, die alle traditionele producenten overspoelt. In 2018 wordt 70% van alle koffie die in België geconsumeerd wordt, thuis gedronken. Maar naast de pads lijken twee segmenten erg te groeien: gecertificeerde koffie en speciale koffie.

De gecertificeerde koffie neemt nu 20% van de markt in, vooral omdat openbare instellingen zich daarachter schaarden. Twee certificatie-instellingen delen de fair trade-markt: Fairtrade en UTZ-Forest Alliance. Fair trade koffie is geleidelijkaan verbeterd in kwaliteit, “In het begin was het openstellen van de  markten en de toename van de verkoopvolumes onder de vereiste voorwaarden belangrijker dan de kwaliteit”, geeft Charles Snoeck,

Fairtrade

Het doel van gecertificeerde koffie is in de eerste plaats om de plaatselijke boer/koffieproducent niet alleen van een fatsoenlijk maar van ook een stabiel inkomen te voorzien. Ze kunnen investeren in hun plantages en de beste koffie produceren. Het duurt 9 jaar om de ​​koffieboon optimaal te krijgen,  gerekend vanaf het moment dat een nieuwe koffieplant wordt geplant. Als we weten dat 25 miljoen kleine producenten 80% van de wereldproductie produceren (8,6 miljoen ton per jaar), is er dus nog steeds veel werk aan de winkel.

Speciale koffie

“En de  heilige graal van die gecertificeerde organisaties is speciale koffie produceren, die  “goede economische kansen biedt en een boost kan geven aan de reputatie,” aldus Charles Snoeck.

Speciale koffie is in de eerste plaats traceerbare koffie van een uitstekende kwaliteit. Zoals koffie die geroosterd werd op lage temperatuur. Een luxe koffie waarvoor de liefhebbers een ​​hoge prijs willen betalen. Het gaat om een half dozijn kleine branders die momenteel ongeveer 2% van de koffiemarkt in België delen.

De Belgische koffie

Lang voor de rage van de speciale koffie die eerst in de westerse hoofdsteden opdook, en zich vandaar verspreide creëerden twee Belgische branders letterlijk al deze markt: CaffèNation in Antwerpen en OR in Westrem. Die twee gingen partnerschappen met lokale producenten aan om koffiebonen van hogere kwaliteit te verkrijgen.

CaféNation

Traditioneel brandden de koffieproducenten koffie bij zeer hoge temperaturen. Die koffiebonen kunnen niet in speciale koffiesoorten worden gebruikt. daarvoor moet men traag en kouder roosteren. De speciale koffiesoorten brengen een hele reeks aroma’s tot expressie, variërend van rabarber tot bergamot, waaronder gezouten vlees en honing, zoals andere gefermenteerde producten als  wijn, bier of chocolade.

De kleine Vlaamse brander heeft een uitgesproken doel voor ogen: 100% van zijn koffie rechtstreeks van zijn producenten kopen, zonder tussenkomst. Voor meer dan 90% van zijn koffie is dat nu al het geval. Hiervoor smeden ze ter plekke zeer sterke banden. Zo nodigdden onlangs nog een van hun Congolese producenten in België uit om hun eigen koffie te roosteren. “Hij was getraind in roosteren, en hij begreep het verschil tussen een goede en slechte koffie, en vooral de waarde van zijn werk. Het is uniek in de wereld van koffie, omdat het belang van de grote kopers  eerder erin bestaat de boeren zo weinig als mogelijk voor te lichten’, zegt Wouter Helsen.

OR Coffee

Twee jaar geleden koos de NGO The Islands of Peace OR Coffee uit voor een project om een ​​wasstation te bouwen in Hutwe, in de regio Ituri, in het noordwesten van Congo. De boeren verkochten hun koffie tot nu toe onder de naam “Coffee of Rwanda”. “We begonnen helemaal opnieuw, de omstandigheden waren erg slecht, …  Met een beetje geluk konden ze vroeger hun koffie voor $ 1,40 per kilo verkopen aan certificatie-instellingen. Nu kopen de wie tegen ongeveer 6 $ aan, in functie van de prijs. We hebben onze expertise opgedaan in andere projecten zoals in Ethiopië, Rwanda, Brazilië. En we kopen natuurlijk hun koffie, “vervolgt hij.

Als alles goed gaat, zal het project tegen het einde van dit jaar winstgevend zijn, hoewel het Ebola-virus, dat recent de regio heeft getroffen, de situatie kan veranderen.

Inkomsten verhogen door de kwaliteit te verbeteren

Het merendeel van de partnerschappen die OR Coffee heeft opgezet, is gebaseerd op het principe om producenten te helpen de kwaliteit van hun productie te verhogen en daardoor hun inkomsten te verhogen. “Een goede koffie begint bij de koffieplant en eindigt in het kopje”, vat Wouter Helsen het samen.

OF Koffie neemt ook barista’s mee naar de plantages. Dankzij sociale netwerken kan een barista vandaag zelfs contact opnemen met de producent van de koffie die hij bereidt. Het uiteindelijke doel is om al die koffieliefhebbers “overal ter wereld van een goede koffie te voorzien”.

Voorlopig is dit mogelijk in 68 koffiebars in België, met een gecumuleerde omzet van 37 miljoen euro. Een sterk argument om de andere 2.753 Belgische koffie-uitbaters te overtuigen. Volgens  SCA, 2017 is het aantal verkooppunten voor koffie gestaag gedaald.

Een cafeïne week

Een week lang begint Brussel te ruiken. De derde “Brussels Coffee Week” start op maandag 1 oktober, met het programma om een ​​latte kunstwedstrijd te starten. Het entertainment gaat door tot 7 oktober met entertainment in allerlei koffiebars en ook in workshops: cupping (proeverij), espresso of filterkoffie, gebruik van koffiedik als potgrond, cocktails en bieren op basis van koffie, gisting en roosteren.

Alle evenementen zijn gratis bij registratie. De nieuwigheid van 2018: met een getrouwheidskaart kunt u specialiteiten proeven in een selectie koffiebars.

Info: brusselscoffeeweek.com

Drie golven

Het koffie-verhaal kende eigenlijk drie bewegingen: de eerste was die van onze grootmoeders die lekkere koffie op een terrasje gingen gebruiken. De tweede golf verscheen toen de Starbucks op de markt kwam, met hun speciale melk-, ijs- of karamelpreparaten; iets was jongeren bijzonder gingen appreciëren. De derde golf dook tien jaar geleden op onder  invloed van de Scandinaviërs: een terugkeer naar de oorsprong … de boon stond in centraal en had zeker geen suiker nodig. In feite is dat een trend die je kunt vergelijken met wat er in de wereld van de wijn, het bier of de chocolade ook is gebeurd.`

Source: L’echo

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*