Koelsysteem van brouwerij De Koninck vernieuwd


Het bestaande koelsysteem van brouwerij De Koninck in Antwerpen was na jaren dienst
aan vervanging toe. Om ook de komende jaren bier te kunnen blijven brouwen, koos de brouwerij voor chillers van Daikin met geavanceerde warmtepomp- en invertertechnologie.

Een installatie van hoge kwaliteit is essentieel. Een belangrijk onderdeel van het brouwproces is het koelen van het bier. Om in het nodige koelwater te voorzien, liet Brouwerij De Koninck de Daikin EWWH 860VZSS koelmachine installeren. Een flexibele en compacte waterkoelingsoplossing.

Chiller

Niet alleen de efficiëntie van het systeem, maar ook het milieu-effect speelde een belangrijke rol bij de keuze van de koelmachine. De geïnstalleerde 450 kW watergekoelde chiller voldoet perfect aan al deze criteria. Dankzij de moderne warmtepomp- en invertertechnologie – de unit is uitgerust met twee door een inverter aangedreven schroefcompressoren – zorgt hij voor een energie-efficiënt koelproces. En met een GWP van slechts 7 zijn de emissies van het HFO-koelmiddel zeer laag. Belangrijk voor een brouwerij in een stedelijke omgeving.

Een kant-en-klare oplossing

“Het was belangrijk om de productie niet voor lange tijd stil te leggen. Dankzij onze plug-and-play oplossing verliep de installatie en integratie van de nieuwe koelmachine snel en efficiënt. Door tijdens de installatie een externe reservekoelmachine te gebruiken, kon de productie doorgaan en werkten we slechts één week op verminderde capaciteit,” legt Michael Vanholst uit, consulting sales engineer bij Daikin.

De bestaande ijswaterleidingen werden grotendeels behouden, op kleine aanpassingen na. Het hydraulische tracé voor de nieuwe drycollers, die zich op het dak bevinden, werd volledig herbouwd.

De installatie werd uitgevoerd door Cegelec, een divisie van VINCI Energies die gespecialiseerd is in advies, ontwerp, engineering, installatie en onderhoud van commerciële en industriële gebouwen en infrastructuurprojecten.

Kenmerken van het watergekoelde product

  • Geoptimaliseerde energie-efficiëntie, zowel bij vollast als bij halflast
  • Zeer compact door de stapeling van de warmtewisselaars
  • Diverse opties beschikbaar: geluiddichte behuizing, snelle herstart, verwijderbaar elektrisch paneel, enz. om de eenheid aan te passen aan de toepassing en de specifieke behoeften.
  • Voor Brouwerij De Koninck was een 3-pass verdamper vereist vanwege de viscositeit van de propyleenglycol en de vereiste Delta T, alsook de optie “lage temperatuur pekel”. Een speciale versie van de badverdamper met extra leidingwerk om een oplossing te bieden voor het specifieke werkbereik (toepassing van glycolwater bij -5°C).
  • HFO R1234ZE koelmiddel met een ozonafbrekend vermogen van nul en een zeer laag aardopwarmend vermogen. Natte warmtewisselaar met hoog rendement voor een maximaal rendement van de unit 2 afzonderlijke koelcircuits

HFO-koudemiddel

HFO-koudemiddel (Wikipedia) 2,3,3,3-tetrafluorpropeen of HFO-1234yf is een onverzadigde fluorkoolwaterstof met als brutoformule C3H2F4. HFO staat voor hydrofluoroolefin. Het is bij normale temperatuur en druk een kleurloos gas.HFO-1234yf wordt door Honeywell en DuPont voorgesteld als een alternatief voor R134a (1,1,1,2-tetrafluorethaan) als koudemiddel in airconditioningsinstallaties van motorvoertuigen.[1] Dit laatste mag in de Europese Unie sedert 2011 niet meer gebruikt worden in nieuwe auto’s[2] omdat het aardopwarmingsvermogen te hoog is. De thermodynamische eigenschappen van HFO-1234yf verschillen niet veel van die van R134a, zodat er geen belangrijke aanpassingen aan de airconditioningsinstallaties nodig zijn.In vergelijking met R134a heeft HFO-1234yf een laag aardopwarmingsvermogen (4 ten opzichte van meer dan 1.400; volgens de Europese regelgeving mag het aardopwarmingsvermogen niet hoger zijn dan 150). De levensduur in de atmosfeer is ook veel lager (11 dagen tegenover 13 jaar). Het ozonafbrekend vermogen van HFO-1234yf is gelijk aan nul. Het heeft een acceptabel toxicologisch profiel. Het is wel een brandbaar gas, maar niet licht ontvlambaar en het zou veilig zijn voor gebruik in voertuigen.

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*