Kaasbrik door Milcobel overgenomen

Het familiebedrijf Kaasbrik in Halen zal worden overgenomen door de Belgische zuivelcoöperatie Milcobel. De 30 werknemers gaan mee, maar het bedrijf zal in Halen blijven.

Kaasbrik in Halen is onder meer gespecialiseerd in het raspen en verpakken van mozzarella-kaas van hoge kwaliteit. De wortels van het bedrijf gaan terug tot 1985, toen Willy Bosmans het traditionele bedrijf oprichtte. In 2004 nam Johan De Turck, die voordien gedelegeerd bestuurder was van het zuivelbedrijf IDB Yoko in Genk, de leiding van het bedrijf over. Hij ontving financiële steun van LRM en Fortis Private Equity. De laatste twee hebben het bedrijf inmiddels verlaten. Johan De Turck gaf toen de fakkel door aan zijn dochter Karlien. Kaasbrik werd de leider op de Belgische bulkmarkt. De producten gaan vooral naar voedingsgroothandels, supermarkten en andere B2B-klanten in binnen- en buitenland.

Kaascoöperatie

De geraspte en verpakte mozzarella-, cheddar- en emmentalkazen die door Kaasbrik worden geproduceerd, worden verkocht aan professionele gebruikers in meer dan 20 landen in Europa, Azië, het Midden-Oosten en Afrika, met een jaarlijks volume van 10.500 ton en een omzet van 40 miljoen euro.

De familie Halen wordt momenteel overgenomen door Milcobel, de grootste zuivelcoöperatie van België, gevestigd in Beveren. De prijs voor de overname werd niet bekendgemaakt. Eind 2020 verwerkte de coöperatie 1,8 miljard liter melk van ledenboeren tot zuivelproducten van hoge kwaliteit, zoals kaas, boter, melkpoeder, ijs, zuiveldranken, room en wei. “Zuivelcoöperatie Milcobel maakte op 22 juni 2021 de overname bekend van kaasversnipperaar en verpakker Kaasbrik, gevestigd in Limburg, België. Deze overname past in de Milcobel strategie om de klantgerichtheid te vergroten en meer toegevoegde waarde te creëren om zo een betere melkprijs voor haar leden-melkveehouders te kunnen realiseren. Met deze overname versterkt Milcobel haar positie als één van de leidende wereldbedrijven op het gebied van productie, verwerking en marketing van kaas. “De overname van Kaasbrik stelt ons in staat onze positie als belangrijke speler in de wereldwijde mozzarellamarkt te versterken,” zegt Nils van Dam, CEO van Milcobel. “Mozzarella is immers een moeilijk en kwalitatief hoogwaardig product dat de nodige know-how en ervaring vereist. In Kaasbrik hebben we een ideale partner gevonden.”

De toekomst

Johan De Turck, CEO van Kaasbrik, is bijzonder verheugd dat zijn bedrijf een toekomst heeft gevonden bij een sterke Belgische speler die dezelfde waarden deelt. “Bovendien is de verankering in Limburg veiliggesteld,” zegt hij. Zijn dochter, Karlien De Turck, blijft aan boord om het internationale groeipad voort te zetten. “We zijn veel sterker als team en zullen grote dingen bereiken,” verzekert hij.

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*