Jumbo maakt vleesgerechten minder zout

De Nederlandse supermarktketen Jumbo reduceert de hoeveelheid zout in  vleesproducten. Het gaat volgens de supermarkteten om honderden producten. Dit gebeurt ook doordat de overheid een akkoord tekende met de voedingssector om het zout- suiker en vetpercentage van de voeding te verbeteren.

Hamburgers, speklapjes, saté, braadworst, gehakt, slavinken. Wie deze populaire vleessoorten bij Jumbo koopt, eet voortaan minder zout. In totaal belandt circa 27.000 kilo minder zout per jaar in het vlees, belooft de keten. Gemiddeld wordt er 20 procent minder zout gebruikt. 

De van oorsprong Brabantse keten heeft zich ten doel gesteld om eind 2019 de hoeveelheid zout in de verse vleesproducten terug te dringen tot maximaal 1,25 gram per 100 gram. De normering gaat volgens Jumbo verder dan de afspraken die binnen de supermarktsector zijn gemaakt.

Bomvol vet

Of supermarkten voldoende doen om gezondere producten aan te bieden? Onlangs meldde de sector trots dat het aanbod al stukken gezonder is geworden. Albert Heyn is bezig suiker uit huismerkproducten te halen. Dat gaat om een equivalent van 1 miljard suikerklontjes. Individuele producenten spelen ook meer in op de vraag van consumenten naar gezondere voeding. Hak kwam  onlangs met nieuwe varianten van hun potjes rode kool en rode bieten met appels zonder suiker. Toch kunnen de fabrikanten en supers nog wel een stapje harder zetten, vindt ‘voedselwaakhond’ Foodwatch. Het winkelschap ligt nog bomvol vette, zoute en suikerrijke producten, schampert de actiegroep.

Redactie Koken en eten

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*