Jules Destrooper verhoogt kapitaal

Vorig jaar was er het nieuwe hoofdkwartier van Jules Destrooper; Vandaag is het kapitaal sterk toegenomen, met maar liefst een factor drie vanuit het eigen vermogen. Doel is om dit jaar in te zetten op groei.

Biscuiterie Jules Destrooper is één van de historische merken in de voedingssector in Vlaanderen in het algemeen en in de Westhoek in het bijzonder. Het bestaat al meer dan 130 jaar en staat bekend om zijn fijne wafels en amandelkoekjes

2018: slecht boekjaar

Maar tegenwoordig worden de koekjes vooral door een ouder publiek gewaardeerd; de nieuwe eigenaren willen de jongere generatie ook graag bereiken. Ze zouden ook graag een terugkeer zien naar de groei van de omzet die de afgelopen jaren gestaag is afgenomen: van 40,3 miljoen euro in 2016 is de omzet van de fabrikant gedaald tot 35,9 miljoen euro in 2018. Tegelijkertijd zijn de resultaten verslechterd, met een kleine nettowinst in 2016 en 2017 die plaats maakt voor een nettoverlies van 1,8 miljoen in 2018

Meer export, jonger cliënteel

Daarom heeft de familie Vandermarliere, die het bedrijf in 2015 van de achterkleinkinderen van oprichter Jules Destrooper gekocht, vorig jaar een nieuwe CEO, Ives Depoortere, aan het roer gezet en nu het kapitaal verhoogd. De voormalige directeur van Iglo België heeft de strategie van de koekjesfabriek herschreven. De strategie bestaat erin haar klantenbasis te verjongen en haar exportinspanningen te richten op de belangrijkste markten van de buurlanden en de Verenigde Staten. Destrooper verkoopt 60% van zijn productie in het buitenland aan zo’n 60 landen.

De vernieuwing startte vorig jaar met onder meer investeringen in de structuur van de groep. De productie, die voorheen verspreid was over twee locaties, in Lo (Lo-Reninge) en Ieper, werd nu geconcentreerd in de fabriek in Ieper. Tegelijkertijd werd het hoofdkantoor van het bedrijf verplaatst van Ieper naar Oostkamp, vlakbij de E40 tussen Brugge en Gent, waar het werd ondergebracht in nieuwe kantoren.

Kapitaalsverhoging

Deze organisatorische veranderingen gaan natuurlijk wegen op de kosten. Daarom besliste Biscuiterie Jules Destrooper op 30 december vorig jaar haar kapitaal met 3,4 miljoen euro te verhogen tot 5,3 miljoen euro. Het kapitaal was sinds 2008 niet meer gewijzigd. “Het jaar 2019 werd voor ons gekenmerkt door grote investeringen, zoals de verhuizing van het hoofdkantoor en de verplaatsing van de activiteit van Lo naar Ieper”, onderstreept CEO Yves Depoortere. “En we zullen ook in de toekomst blijven investeren. Daarom dachten we dat het de moeite waard was om het kapitaal te verhogen.”

Evenwicht

Als we de eind 2018 gepubliceerde rekeningen lezen, zien we dat de schulden sterk zijn gestegen, van 11 naar 17,5 miljoen in twee jaar tijd, terwijl tegelijkertijd het eigen vermogen is gekrompen van 10,8 naar 2,6 miljoen. De operatie moet ook een beter evenwicht herstellen tussen resultaten, kapitaal en schuld.

Concreet werden de middelen ingebracht door Hubisco, de controlerende holding van de groep, en GT&Co, de familiale holding Vandermarliere.

“Het is nog te vroeg om over de resultaten van 2019 te praten,” voegt de CEO toe. Zoals hij onlangs aan onze collega’s van Knack vertelde, moet 2019 “een relatief goed jaar” worden, maar “vanaf 2020 moeten we absoluut weer groeien”. Een cruciaal jaar dan.

Bron: L’Echo

This post is also available in: nlNederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*