Jipa en Aloha: twee nieuwe limited edition bieren van brouwerij Huyghe

Wie in Gent wil proeven van een uitgebreid scala aan bieren, weet al langer dan vandaag dat je daarvoor in het Waterhuis aan de Bierkant moet zijn. Na de Gentse Feesten worden op de kaart alvast nog 2 nieuwe bieren toegevoegd: JIPA en Aloha (vanaf sept), twee ‘selected by Huyghe’ –  limited edition bieren. En dat is niet toevallig: brouwerij Huyghe is immers meerderheidsaandeelhouder geworden van het legendarische biercafé én van t’ Dreupelkot. Hiermee versterkt de brouwerij haar lokale verankering, terwijl de nieuwe bieren het innovatieve karakter onderstrepen.

Nadat brouwerij Huyghe eerder al een gebouw aan de Botermarkt kocht om er op termijn de Gentse microbrouwerij Artevelde onder te brengen, verklaart het nu een meerderheidsaandeel te hebben verworven in het Gentse biercafé Waterhuis aan de Bierkant en t’ Dreupelkot. Eigenaar Paul Rysenaer – beter gekend als Pol van ’t Dreupelkot – en de brouwerij kondigden ook aan dat er niet aan de ziel van het legendarische café zal getornd worden, maar dat het café in dezelfde stijl uitgebreid wordt door het aanpalende restaurant Chez Leontine in te nemen. 

Voor Pol was het partnership met Brouwerij Huyghe een logische stap: “Hoewel ik nog bruis van energie en van de ideeën en dus nog niet aan stoppen denk, wil ik tegelijk ook aan de toekomst denken. Het is mijn droom dat mijn geesteskinderen – ’t Dreupelkot en het biercafé Waterhuis aan de Bierkant – authentiek blijven en diezelfde drang naar authenticiteit vond ik ook terug bij brouwerij Huyghe. Zij garandeerden me bovendien dat het Waterhuis altijd een biercafé zal blijven én dat ik zelf aan boord kan blijven zolang ik dat zelf wil.” 

Alain De Laet, Gedelegeerd Bestuurder van de brouwerij, voegt er nog aan toe: “We hebben er de laatste jaren bewust voor gekozen om onze aanwezigheid op de lokale, Gentse markt te versterken. Zo waren we de afgelopen jaren tijdens de Gentse Feesten prominent aanwezig op de Groentenmarkt en ook dit jaar richten we een pop-up bar op, dit keer aan de Botermarkt. En door partner te worden van het Waterhuis willen we van het café nog meer een bier-hotspot maken.”

Het gerenommeerde biercafé, dat al tal van Huyghe bieren op haar kaart telde, is ook één van de geselecteerde cafés van het ‘Selected by Huyghe’ – programma. Als onderdeel van dit programma wordt om de 3 maanden een nieuw bier gelanceerd door Huyghe en verdeeld over slechts 180 cafés wereldwijd, waaronder dus ook het Waterhuis. ‘JIPA’ – een fruitig gehopte IPA van 6,8% – is het eerste bier dat uit de koker van de Huyghe-brouwers kwam en in september zal ‘Aloha to the Indian Summer’ uit de ‘Selected by Huyghe’ – tap vloeien. 

Nog meer innovaties

De innovatiedrang van de brouwers bij Huyghe valt niet te stoppen, want speciaal voor de zomer én speciaal voor de Franse markt werd het ‘Paranoia’-bier gebrouwen. Het is een single malt and single hopped bier van 5,6% dat fris doordrinkbaar is. En dat perfect aansluit bij de tendens naar lichtere, fruitig gehopte bieren. 

Alain De Laet: “We zien inderdaad dat er op de biermarkt een verschuiving is richting lichtere bieren en als innovatieve brouwer willen we daar dan ook op inspelen. Dat doen we ondermeer met Paranoia, maar ook met onze ‘Selected by Huyghe’ – bieren, die lichter zijn dan ons Delirium gamma. In het najaar en de winter zullen trouwens nog 2 nieuwe bieren gelanceerd worden als onderdeel van ‘Selected by’. Indien de respons bijzonder positief is, bestaat de kans dat één van de ‘Selected’- bieren permanent zal opgenomen worden in het gamma. ”

Hoewel het Paranoia-bier eigenlijk exclusief ontwikkeld werd voor de Franse markt, zal het bier na de feesten ook verkrijgbaar zijn in het Waterhuis aan de Bierkant. 

This post is also available in: nlNederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*