Jaarresultaat van FrieslandCampina stemt tot tevredenheid

De Nederlandse zuivelverwerker FrieslandCampina meldt een stijging van de omzet en een forse winststijging tot 172 miljoen euro over 2021. Dit blijkt uit de deze week gepresenteerde jaarresultaten. De goede resultaten betekenen ook een melkpremie van 0,14 euro per 100 kg melk. Ook de Vlaamse melkproducenten profiteren hiervan. De Nederlandse coöperatie heeft 25 leden in Vlaanderen.

De netto-omzet van FrieslandCampina, bekend van merken als Chocomel en Fristi, is met 3,2% gestegen tot € 11,5 miljard. Dit was deels te danken aan hogere prijzen, hogere melkprijzen en een voorzichtig herstel van de markten voor de horeca in Europa. Het bedrijfsresultaat is met 32,5 % gestegen tot € 355 miljoen. Het voor overige bedrijfsopbrengsten en -kosten, exclusief wisselkoerseffecten, gecorrigeerde bedrijfsresultaat daalde met 1,6% tot € 380 miljoen.

Pproductiesite Aalter -Chocomel

De waarde van zuivelproducten op de zuivelmarkt bedraagt 172 miljoen euro en is aanzienlijk hoger dan in 2020, toen de zuivelverwerker veel markten verloor. Tijdens de pandemie had FrieslandCampina ook te maken met talrijke reorganisatiekosten met ook een schrapping van van ongeveer 1.000 banen.

De melkleveringen aan de dochterondernemingen daalden in 2021 met 3,2% tot 9,745 miljoen kilogram als gevolg van het relatief koude weer begin 2021 en de impact van de hoge tansportkosten. Als gevolg van het gestegen bedrijfsresultaat kan voor 2021 een melktoeslag van 0,14 euro per 100 kilo melk aan de leden-melkveehouders worden betaald. Voor 2021, in aanvulling op de de FrieslandCampina-garantieprijs wordt in totaal 14 miljoen euro in 2022 aan leden-melkveehouders uitgekeerd.

FrieslandCampina heeft 25 Vlaamse leden

Ook Vlaamse bedrijven profiteren van deze extra betaling. In Vlaanderen telt FrieslandCampina in totaal 25 leden. Het gaat om bedrijven die gevestigd zijn in de regio Weelde, ten noorden van Antwerpen. De Vlaamse leveranciers van de Nederlandse coöperatie – het zijn er 230 – hebben geen recht op deze extra betaling.

De zuivelsector is voorzichtig positief over het herstel van de professionele markten en de aanhoudend hoge prijzen voor zuivelproducten. Samen met een lichte verbetering op de markt voor babyvoeding verwacht het bedrijf dat de omzet dit jaar met twee tot vier procent zal stijgen ten opzichte van 2021.” Het bedrijf noemt inflatie en stijgende kosten als de grootste uitdaging om de winst op peil te houden. “De sterke stijging van de grondstofkosten vereist prijsstijgingen,” aldus de verklaring.

Bron: VILT

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*