
Vanaf 1 januari 2024 zal Nederland de Nutri-Score officieel invoeren als een voedselkeuzelogo om consumenten te helpen gezondere keuzes te maken. De Nutri-Score geeft met kleuren en letters op de verpakking aan hoe gezond een product is in vergelijking met andere producten in dezelfde categorie.
Bijna alle respondenten van een enquête (94%) kenden de Nutri-Score al, en bijna iedereen (97%) had het logo al eens gezien op een verpakking.
Positieve perceptie
Ondanks enige kritiek is de Nutri-Score populair onder Nederlandse consumenten. Ongeveer 68% van de respondenten is voorstander van de invoering van de Nutri-Score in Nederland. De meerderheid begrijpt ook dat de Nutri-Score vooral bedoeld is voor vergelijking binnen categorieën, wat nuttig is.
Gedragsverandering
De Nutri-Score lijkt invloed te hebben op het gedrag van consumenten. Bijvoorbeeld, meer dan de helft van de respondenten (51%) gaf aan dat ze een ander product zouden kiezen met een betere Nutri-Score als hun gebruikelijke product een slechtere score kreeg.
Voor consumenten die de afgelopen zes maanden hebben geprobeerd om gewicht te verliezen, was de neiging om producten met een betere Nutri-Score te kiezen zelfs hoger (57%).
Nut voor mensen die achterkantinformatie niet lezen
De Nutri-Score lijkt vooral nuttig te zijn voor mensen die de voedingswaarde-informatie op de achterkant van de verpakking zelden of nooit lezen. Deze groep gaf aan dat ze bereid zouden zijn om andere producten te kiezen op basis van de Nutri-Score.
Uitdagingen en voorlichting
Ondanks de positieve ontvangst zijn er nog steeds enkele zorgen en misverstanden over de Nutri-Score. Voorlichting en verdere aanpassing van de berekening kunnen helpen deze zorgen aan te pakken.
Nederland heeft zich aangesloten bij de Nutri-Score-coalitie en streeft naar uniforme Europese wetgeving. Het doel is om andere EU-landen te overtuigen van de voordelen van de Nutri-Score, zodat het voedselkeuzelogo snel in de hele EU kan worden ingevoerd.
Geef als eerste een reactie