Imperial plant (vegetarische) strategie voor de toekomst

Imperial plant (vegetarische) strategie voor de toekomst

De fabrikant van de vleeswaren Aoste en Marcassou wil binnen vijf of zeven jaar de helft van zijn omzet (dus zo’n 150 miljoen euro) met vegetarische producten realiseren. Als we deze markt niet betreden, zullen concurrenten onze omzet inpikken.

Aoste is vooral bekend om zijn ham, salami en kippeproducten. Maar over vijf of zeven jaar moet de helft van de omzet afkomstig zijn van vleesloze producten. Aoste produceert al salades, hamburgers en vegetarische spreads die op vleesworst lijken. Dit assortiment zal de komende jaren aanzienlijk worden uitgebreid.

Het produceren van vegetarische producten in een vleesfabriek is als vloeken in de kerk”, legt Remco Kok, CEO van Aoste’s dochterbedrijf Imperial Meat Products, uit. Maar zijn vleesbedrijf is niet de eerste die zich richt op vegetarische producten. Ook de uitvinder van de Zwan-worst – het Nederlandse Zwanenberg – wil in de nabije toekomst de helft van zijn omzet met vegetarische producten realiseren.

Minder vlees

Initiatieven komen niet zomaar uit de lucht vallen. Net als andere westerlingen eten de Belgen steeds minder vlees. In 2018 consumeerde de Belg gemiddeld 17,2 kilo charcuterie. In 2014 was dat – volgens berekeningen van het onderzoeksbureau GfK – nog 19,9 kilo.

Als we de vegetarische markt niet betreden, verliezen we omzet aan onze oude en nieuwe concurrenten”, zegt Kok. Klanten vragen om vegetarische producten. Daarom bieden we ze aan.

Transitie

Verandering is geen gemakkelijke taak. We hebben voedingstechnologen in onze vijf Belgische en Nederlandse fabrieken. We werken ook samen met zusterbedrijven in de rest van Europa. Sigma Alimentos, de Mexicaanse hoofdfirma van Aosta, heeft fabrieken in heel Europa.

Bovendien heeft Imperial ook externe bedrijven.” Dit stelt ons in staat om sneller te werken en te experimenteren. Het is gemakkelijker om een product dat buitenshuis is gemaakt en niet werkt te stoppen dan wanneer we zelf al nieuwe productielijnen hadden geïnstalleerd.”

Nederlandse en Belgische bedrijven fuseren

Het Mexicaanse voedingsbedrijf Sigma Alimentos fuseert zijn Belgische en Nederlandse organisaties. Belgische merken zoals Aoste en Marcassou en het Nederlandse merk Stegeman worden nu gerund door één management. “We doen dit omdat onze klanten steeds meer op Benelux-niveau werken”, zegt managing director Remco Kok, verwijzend naar de fusie van de Albert Heijn en Delhaize. Daarnaast zijn concurrenten zoals Ter Beke in toenemende mate actief op Benelux-niveau.”

In België heeft Imperial vijf fabrieken en slechts één in Nederland. Vorig jaar hebben we een andere Nederlandse fabriek gesloten. De productie van gedroogde worst is grotendeels verhuisd naar onze fabriek in Lievegem. We hebben daar 4 miljoen euro geïnvesteerd. We hebben 17 nieuwe medewerkers aangenomen”, zegt Kok.

Gemotiveerde medewerkers

Hij zegt dat het personeel volledig achter verandering staat. “Het enthousiasme verrast me zelfs. Slagers zijn notoir stoer, en nu moeten ze ineens met planten werken? Maar het gaat allemaal om vakmanschap. Dus het maakt niet uit of je met vlees werkt of met iets anders. Ik hoorde in de fabriek dat de slagers erg lyrisch zijn over de fantastische vegetarische producten die ze maken”.

Concurrenten

Terwijl Imperial Meat de overstap maakt, ontstaan er belangrijke nieuwe concurrenten. De Zwitserse voedselgigant Nestlé is al enkele jaren actief in België onder het groentemerk Garden Gourmet. Enkele weken geleden lanceerde de vegetarische slagerij van voedingsgigant Unilever ook al nieuwe producten in België.

This post is also available in: nlNederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*