IFFA toont hoe de productie van plantaardige vleesalternatieven uit alternatieve eiwitten succesvol verloopt

Vleesalternatieven worden steeds belangrijker. Alternatieve eiwitten zijn daarom een van de topthema’s op IFFA, de beurs die van 14 tot 19 mei 2022 in Frankfurt am Main wordt gehouden. Minstens 200 van de circa 900 exposanten zullen producten voor deze sector presenteren.

De markt voor plantaardige vleesalternatieven kent hoge groeicijfers. In een recent gepubliceerde studie schat het Good Food Institute dat de verkoop van vlees op basis van planten in 2030 ongeveer 6% van de wereldwijde vleesmarkt zal uitmaken[1]. Naast soja of rijst worden ook andere grondstoffen zoals lupinen, erwten, tarwe, zonnebloemen, hennep of zelfs algen gebruikt bij de productie van deze plantaardige alternatieven. Ook het onderzoek naar nieuwe eiwitbronnen is in volle gang. Voor de consument spelen de toegevoegde gezondheidswaarde en de gelijkenis met vlees en meer bepaald wat mondgevoel, smaak en uiterlijk betreft, een belangrijke rol. Volgens een analyse van de Boston Consulting Group[2] zouden plantaardige eiwitten hun dierlijke tegenhangers rond 2023 kunnen inhalen op het vlak van prijs, smaak en textuur.

Grondstoffen

Een aantal fabrikanten die de grondstof aanbieden – eiwitmeel of eiwittexturaten – voor verdere verwerking tot alternatieven voor vlees zijn aanwezig op IFFA. Onder de fabrikanten van ingrediënten en darmen voor plantaardige producten zijn ADM, Biospringer, Euroduna Food Ingredients, Givaudan, Hydrosol/Planteneers, Loryma, Soy Austria of Viscofan. “Een lekkere smaak is het belangrijkste criterium voor consumenten bij de aankoop van plantaardige producten. Het is belangrijk om een holistische benadering te hanteren bij het ontwikkelen van nieuwe producten; ingrediënten, technologie, markttrends en culinaire invloeden zijn allemaal belangrijke factoren om rekening mee te houden”, weet Lucas Huber, Marketing Manager bij Givaudan. “Onze expertise op het gebied van smaak, textuur, kleuren, eiwitten en ingrediënten stelt ons in staat om samen met onze klanten uitmuntende producten te co-creëren.” Voor Norbert Klein, Head of R&D bij Loryma, is textuur het sleutelwoord om plantaardige alternatieven te laten slagen. “Voor perfecte eindproducten bieden we een grote verscheidenheid aan innovatieve extrudaten, bind- en stabilisatiesystemen, evenals panades en coatings. Speciale aandacht gaat ook uit naar een korte ingrediëntenlijst en aantrekkelijke voedingswaarden; functionele ingrediënten op basis van tarwe kunnen hier scoren en bieden tegelijkertijd technologische voordelen.”

Digitale ontwikkeling

Om tijd en kosten te besparen bij productinnovaties, spelen digitale configuratoren, waarmee fabrikanten in zeer korte tijd hun gewenste product kunnen samenstellen, een belangrijke rol. “Ook in de B2B-sector gaat de digitalisering met sprongen vooruit”, legt Dr. Dorotea Pein, hoofd productmanagement bij Planteneers, uit. “Wat dat betreft leek het ons niet meer dan logisch om een tool aan te bieden die digitale productontwikkeling voor onze klanten enorm vergemakkelijkt.”

[1] https://gfi.org/resource/anticipating-plant-based-meat-production-requirements-2030/

[2] https://www.bcg.com/de-de/publications/2021/the-benefits-of-plant-based-meats

Foto’s: Loryma, Hydrosol/Planteneers

Bron: IFFA

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*