Coöperatie Hoogstraten realiseert topomzet in 2021

De omzet van Coöperatie Hoogstraten zal in 2021, het topjaar voor aardbeien, boven de 300 miljoen euro uitkomen.

Vorig jaar verkocht Coöperatie Hoogstraten 32,8 miljoen kilo aardbeien.
De verkoop van de producten van de Coöperatie Hoogstraten is vorig jaar opnieuw gestegen. Het seizoen kende echter zijn ups en downs. Naast de pandemie had de sector ook te maken met stijgende kosten. Cijfermatig was het een uitstekend jaar, vooral voor aardbeien.

Met een omzet van 302 miljoen euro behaalde Coöperatie Hoogstraten voor het derde jaar op rij een record. “Ondanks de onzekere marktsituatie betekent dit een stijging van 4% ten opzichte van 2020”, zegt Luc Bruneel, directeur verkoop en marketing. “2021 was het jaar van de verdere omschakeling naar kartonnen punnets voor aardbeien, de uitrol van het digitaliseringsproject Care4Growing. Daarnaast werden we geconfronteerd met personeelsproblemen in de productiesites en een sterke stijging van de kosten. Groeien betekent immers méér dan een stijgend volume en een hogere omzet. Het gaat over de ontwikkeling van kennis en expertise. Kennis, gedeelde kennis is de motor die ons succes zal bepalen.”

Aardbeien

In de aardbeiensector lag het volume met 32,8 miljoen kilogram 600 ton hoger dan in 2020. “De prijzen zijn nogal grillig geweest, met afwisselend stijgingen en dalingen”, legt Hans Vanderhallen, algemeen directeur, uit. “Dit heeft geleid tot aanzienlijke verschillen in opbrengsten tussen aardbeientelers met verschillende aanvoerpatronen. Voor tomaten was de prijs redelijk tot goed, maar door de toegenomen virusdruk en een sterke stijging van de energiekosten kwam er een rem op de volumes. Vandaar een jaarvolume van 100 miljoen kilo. Dat is 14% minder dan in 2020. Over het geheel genomen zijn het volume en de prijs van paprika’s sinds 2020 niet veel veranderd. Bij komkommers hadden we een primeur met de belichte teelt in week 45.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*