Hoge inflatie: gouden tijden voor internationale voedingsbedrijven?

De inflatie is hoog. De prijzen voor oliën en vetten, zuivelproducten, vis, brood en granen liggen meer dan 10% hoger dan een jaar geleden. De Nederlandse supermarktgigant Ahold Delhaize, die niet alleen in België, maar ook in Nederland en de VS actief is, heeft zijn omzet in de eerste helft van het jaar met bijna 12% zien stijgen tot 41,2 miljard euro. Daartegenover stond dat de kosten opnieuw stegen. Het gevolg: een daling van de winstmarge tot 3,4%. Grote internationale voedingsbedrijven daarentegen moeten niet in hun prijzen snijden en boeken meer winst!

“De bewering dat wij meer in rekening brengen dan nodig is, is onjuist, strookt niet met onze waarden en normen en snijdt geen hout”, reageerde bestuursvoorzitter Frans Muller fel in de Nederlandse pers.

In ons land is de situatie voor retailers nog lastiger, met Colruyt, Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Aldi zijn er veel prijsvechters die met elkaar concurreren. Positief voor de klant: Supermarkten zullen de prijsverhoging niet zomaar doorberekenen. Maar het zet deze bedrijven wel onder druk. Colruyt bijvoorbeeld zag zijn beurskapitalisatie in een jaar tijd met 42,3% dalen.

Grote internationale voedingsbedrijven

De belangrijkste begunstigden zijn de grote internationale voedingsbedrijven: De omzet van de Coca-Cola Company steeg met 12% in het laatste kwartaal. Zij bepalen de prijzen, hun producten zijn zo populair dat de klanten bereid zijn meer te betalen. Dit bedrijf hoeft niet in zijn winstmarges te snijden. En dit geldt ook voor andere topmerken.

Dit is niet het geval voor landbouwers. Over de tarieven wordt jaarlijks onderhandeld en zij kunnen alleen hogere kosten in rekening brengen met een lange aanlooptijd.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*