Hoe ziet de voeding van de toekomst er uit?

De eerste editie van het Food Forward event bracht voedingsbedrijven en jongeren samen rond vier cruciale trends en uitdagingen voor de voeding van de toekomst: meer plantaardige voeding, nevenstromen valoriseren, voeding op maat van doelgroepen ontwikkelen en de digitalisering van het productieproces.

Het gloednieuwe Food Forward event bracht ruim 200 deelnemers met vertegenwoordigers van meer dan 40 voedingsbedrijven samen met 33 jongerenteams rond de uitdagingen voor de voeding van morgen. Experts van de innovatiepolen Flanders’ FOOD en Wagralim schetsten vier grote trends waarop voedingsbedrijven actief werken.

1. Kritische consument wenst meer plantaardige voeding

“Consumenten zijn bewuster dan ooit bezig met voeding en kijken kritisch naar de voeding die ze aankopen”, weet Inge Arents van Flanders’ Food. “Wat is gezond? Wat is duurzaam? Bedrijven moeten inspelen op die veranderende vraag door te blijven innoveren. Zo weten we dat we meer groenten en fruit zouden moeten eten. De sector zoekt dus naar manieren om steeds meer en betere plantaardige alternatieven aan te bieden als deel van de zogenaamde eiwittransitie.”

2. Specifieke doelgroepen met eigen voedingsproducten

Een tweede trend die de experten opvalt, is het ontwikkelen van producten op maat van specifieke doelgroepen. “Dat gaat van producten voor wie allergieën heeft tot specifieke concepten voor ouderen”, klinkt het. Maar niet alleen de producten zelf veranderen, ook het productieproces evolueert.

3. Productieproces verandert: digitalisering & big data

“De derde trend is gelinkt aan de digitalisering die een enorme impact op de sector heeft”, zegt François Heroufosse van Wagralim. “Voedingsbedrijven maken zich steeds meer de principes van de Industry 4.0 eigen, zoals het gebruik van big data.”

4. Circulaire industrie: valorisatie van nevenstromen

Tenslotte is er ook de trend om steeds meer circulair te ondernemen. Bedrijven proberen niets verloren te laten gaan en reststromen te valideren, liefst in producten voor menselijke consumptie. “Circulair ondernemen is steeds meer de norm. Net als veel van onze bedrijven zoeken ook jongeren naar manieren om niets verloren te laten gaan. Ze verwerken bijvoorbeeld restproducten, die vroeger naar veevoeding gingen, nu in nieuwe producten die we binnenkort misschien in de winkel terugvinden.”

Bron: VILT


This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*