Hoe heeft COVID-19 onze eetgewoonten veranderd?

Meer dan 69% van de Belgen* denkt dat COVID een impact heeft gehad op de manier waarop ze eten. Chef-koks hebben hun keuken en menu’s aangepast en zijn meer geïnteresseerd geraakt in het digitale aspect in navolging van de maatregelen. Ook de consumenten vragen steeds vaker om afhaaldiensten. Er is ook een toegenomen belangstelling voor milieuverantwoordelijkheidskwesties. Na een complex jaar voor restauranthouders onthult TheFork, Europa’s toonaangevende restaurantreserveringsplatform, een onderzoek naar de evolutie van de consumptiegewoonten en de belangrijkste trends in de restaurantindustrie in 2021.


TheFork onthult culinaire trends voor 2021

Thuis koken of op restaurant?

De coronacrisis en de lockdown hebben de tijd die we in de keuken doorbrengen doen toenemen. De trend “thuis koken” zal zich naar verwachting in 2021 voortzetten, aangezien ongeveer de helft van de ondervraagden gelooft dat ze deze gewoonte zullen voortzetten.

Sinds het begin van de coronacrisis zegt 47% van de Belgen te hebben besteld in click & collect-formaat of thuisbezorging. Uiteten in een restaurant blijft echter onvervangbaar en maakt integraal deel uit van het dagelijkse leven in België. Het blijft hét symbool van een verlangen om samen te komen en gastronomische ervaringen te delen. Uiteten is in feite een van de activiteiten die mensen het meest missen tijdens deze pandemie: dit is het geval voor 86% van de Belgen, een hogere score dan de wens om vrienden en familie te kunnen zien (79%).

Hetzelfde geldt voor de lunchpauze: terwijl de opkomst van telewerk in 2020 veel consumenten heeft gedwongen hun eigen lunch te bereiden, zegt slechts 14% van de thuiswerkers dat ze dat willen blijven doen.

In 2021 zal de terugkeer naar de horeca dus iets anders zijn, met een meer veeleisende consument. Meer dan 4 op 10 Belgen (48%) zullen de veiligheidsmaatregelen in de restaurants eerst doornemen alvorens te boeken, 42% zal de voorkeur geven aan terrassen en 49% zal vaker online boeken.

Toenemende digitalisering van de restaurantsector

De coronacrisis benadrukt het belang van digitalisering in een globale context van beperkte fysieke contacten. Van het zoeken naar informatie tot het boeken van een restaurant, het delen van ervaringen op sociale netwerken en het schrijven van reviews: de restaurantsector wordt in elke fase van de keten gedigitaliseerd.

Aan de restaurantzijde gelooft ongeveer 60% van de restauranthouders dat digitale hulpmiddelen hen tijdens de crisis hebben geholpen: online boeken, online betalen en online menu’s zijn de populairste hulpmiddelen. Ze stellen restaurants in staat om hun organisatie en processen te stroomlijnen en om consumenten te informeren en hen gerust te stellen over de naleving van veiligheidsprotocollen.

De opkomst van een meer toegankelijke keuken?

Deze crisis heeft eindelijk de wendbaarheid en creativiteit van de restaurantsector aangetoond: de sector spitst zich meer toe op het aanbieden van nieuwe dingen, zoals de verkoop van kruidenierswaren (10%). Restaurants hebben ook hun menu’s moeten aanpassen aan deze nieuwe situatie. Het gaat om speciale bezorgmenu’s of het aanbieden van dagmenu’s om zich aan te passen aan nieuwe tijdsbeperkingen. Dit is het geval voor veel Michelin-sterrenkoks en toprestaurants, die hun kenmerkende gerechten hebben ingeruild voor minder uitgebreide gerechten die toegankelijker zijn voor het grote publiek.

Eco-verantwoordelijke keuzes nemen een belangrijkere plaats in op onze borden

Deze crisis heeft ook het belang van de milieuproblematiek helpen benadrukken. De lockdown heeft geleid tot een verbetering van de luchtkwaliteit in veel steden en een vermindering van de watervervuiling in verschillende delen van de wereld. Bovendien is de vleesconsumptie voor het tweede opeenvolgende jaar gedaald.

Voedsel is een krachtige hefboom om te handelen ten gunste van de planeet, aangezien 26%** van de broeikasgassen te wijten is aan ons voedsel. Meer dan 67% van de respondenten besteedt meer aandacht aan hun voedselaanbod en de kwaliteit van hun voedsel (duurzaam, biologisch…). Deze bewustwording heeft ook gevolgen voor de restauranthouders: 89% van hen heeft meer aandacht voor voedselverspilling en 68% heeft meer aandacht voor de herkomst van hun producten, terwijl 15% al de stap heeft gezet om van leverancier te veranderen voor meer milieuverantwoorde opties.

  • Onderzoek uitgevoerd door TheFork in december 2020 bij 2820 restaurants en 7154 users in heel Europa.
  • ** Bron : interne gegevens van Tripadvisor, Q3 2019

Bron: Tripadvisor

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*