Het visvolume neemt af in België

Kabeljauw blijft de meest populaire vis, gevolgd door zalm. Samen zijn ze goed voor meer dan de helft van de totale verkoop van verse vis. Terwijl de Belgische huishoudens 2% meer van hun budget aan vis uitgeven, is het totale aangekochte volume met 5% gedaald, volgens de studie, die werd uitgevoerd bij 5.000 huishoudens.


De Vlamingen zijn de grootste viseters van het land, met gemiddeld 2 kg meer dan de Walen en 0,3 kg meer dan een Brusselse inwoner.
Verse vis was in 2018 2% duurder dan het jaar ervoor, hoewel de gemiddelde hoeveelheid ingekochte verse vis per persoon (1,5 kg) stabiel blijft.

Supermarkten


Supermarkten zijn de grootste distributeurs (41% van het marktaandeel), maar de viswinkels winnen terrein en nemen toe van 9 tot 11% van het marktaandeel.

Thuis


Tweederde van de vis wordt thuis geconsumeerd en een vijfde deel wordt in de horeca geconsumeerd, waar de trend stijgend is. Kabeljauw en zalm staan meest op de tafel, terwijl scampi’s en mosselen vaker in restaurants worden geserveerd. (rp)

Vertaald met www.DeepL.com/Translator

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*