
Heineken, na AB InBev de grootste brouwerij ter wereld, zag de productie en inkomsten het afgelopen jaar (2022) stijgen. De omzet overtrof zelfs het niveau van vóór het coronavirus in 2019. Hogere kosten en de verkoop van zijn Russische activiteiten wogen echter op de resultaten van het bedrijf.
Het bedrijf profiteerde vorig jaar van de opheffing van de coronavirusbeperkingen en verhoogde de productie tot 256,9 miljoen hectoliter, een stijging van 6,9% ten opzichte van het voorgaande jaar en de grootste hoeveelheid die Heineken ooit heeft geproduceerd. Het bedrijf meldde ook een piek in de opbrengsten, met een stijging van 30,4% ten opzichte van het voorgaande jaar, dankzij de heropening van bars en restaurants in Europa, de op één na grootste markt voor Heineken.
Heinenken en alcoholvrij bier

De premiummerken van het bedrijf, waaronder Heineken, bleven bovengemiddeld presteren. Het bedrijf werkt ook aan “innovaties” om zijn leidende marktpositie in alcoholvrij bier te versterken. Heineken is een kostenbesparingsprogramma gestart, met als doel tegen 2023 bijna €2 miljard te besparen, waarvan €1,7 miljard reeds eind 2022 bereikt werd. Het bedrijf verwacht in de komende maanden overeenstemming te bereiken over de geplande verkoop van zijn Russische activiteiten. Heineken blijft optimistisch over de toekomst, waarbij CEO Dolf van den Brink aankondigde dat het bedrijf verder zal investeren terwijl het gedisciplineerd blijft in prijsstelling en kosten.
Geef als eerste een reactie