Heineken “gelooft sterk in het potentieel van alcoholvrij bier”.

Na een eerste bod onder haar merknaam lanceert Heineken een alcoholvrije versie van haar abdijbier Affligem. Op Europa 1 legt de Franse brouwerijbaas uit waarom hij op dit moment zoveel op deze markt gokt.

De lente komt eraan en daarmee de zonnige dagen. En zoals gewoonlijk moet bier op het terras zijn best verkopende status behouden. Met een steeds sterkere trend: alcoholvrij bier. “Het is een zeer oude markt die in slaap was gevallen en werd gewekt door nieuwe producten, waaronder Heineken 0.0 in 2017. Sindsdien is het sterk gegroeid”, zegt Pascal Sabrié, president van Heineken Frankrijk.

Ontwikkelen en populariseren van alcoholvrij bier.

Dit nieuwe segment, dat hoppuristen kan afschrikken, heeft niettemin “het publiek van bierdrinkers verbreed”, legt Pascal Sabrié uit. “Historisch gezien was de typische consument van alcoholvrij bier een man van meer dan 50 jaar oud. De nieuwe aanbiedingen bereiken jongere mensen, meer vrouwen ook,” zegt hij. Bovenal zetten ze consumenten om: “66% van de reguliere consumenten in Heineken 0.0 dronk geen alcoholvrij bier totdat ze het probeerden. Het is dit cijfer dat ons zeer sterk doet geloven in het potentieel van alcoholvrij bier.

Overtuigd door haar eerste tests, zal Heineken daarom twee keer zo hard werken en in april een alcoholvrije versie van haar abdijbier, L’Affligem, lanceren. De Nederlandse brouwer zal ook zijn nieuwe assortiment presenteren. “Je moet niet-alcoholisch bier bekend maken. De biermarkt is aanzienlijk gediversifieerd. Als je naar een supermarkt gaat, heb je veel keuze en zie je niet noodzakelijkerwijs alcoholvrij bier in het midden ervan,” merkt de baas van Heineken Frankrijk op. Om dit te verhelpen wil hij “alle niet-alcoholische aanbiedingen op dezelfde plaats groeperen. Het blijft in de biersectie, maar ze worden gegroepeerd in gekoelde meubelen.

Een geschikte drukmodus.


Heineken wil haar 0,0 ook verkopen aan cafés en restaurants. Om amateurs te verleiden, steunt het op een vurig argument.a.v. de druk. “Opgemerkt moet worden dat alcoholvrij bier kwetsbaarder is dan traditioneel bier. Speciaal voor cafeetjes hebben we daarom een geschikt druksysteem ontwikkeld, met kleinere vaten, om ons aanbod overal te kunnen aanbieden,” legt de baas van de brouwer in Frankrijk uit.

Groeiende markt.

De opkomst van alcoholvrij bier draagt zo bij tot de vernieuwing van de biermarkt. De laatste jaren is het weer gegroeid, gedreven door een nieuw, trendzamer en meer kwalitatief beeld. “Er is een diversificatie van het aanbod dat het resultaat is van nieuwe brouwerijen – we hebben het vandaag over 1.600 brouwers in Frankrijk – maar ook van grote brouwers die innoveren, zoals Heineken”, zegt Pascal Sabrié. “In 2018 was 10% van onze omzet gekoppeld aan innovatie.

Bron: Europe1.Fr

vertaling: deepl

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*