Heftrucs: steeds geavanceerder

Een vorkheftruck is een fantastische tool die de karweien van laden, lossen en heffen voor zijn rekening neemt. In de logistieke keten vergemakkelijkt de heftruck het plaatsen van goederen in het magazijn evenals het ophalen of picken van goederen en materialen. Er zijn tal van types. In functie van een aantal gerichte vragen, kan de fabrikant een goede keuze maken voor aankoop of huur(koop) van een heftruc.

De eerste vorkheftruck werd ontwikkeld in 1919. Voordien betrouwde men bij het laden en lossen van goederen op de brute mankracht van de mens. Bij TOWMOTION CORPORATION in Ohio-USA bouwden ze toen het eerste prototype van een vorkheftruck. De machine leek op een tractor en duwde of trok de spoorwagons in en uit de pakhuizen en fabrieken. Voortaan deed men met één man een karwei waar vroeger 30 mensen voor nodig waren. In 1920 bouwde het Amerikaanse bedrijf Clark een door benzine aangedreven vorkheftruck. De opvolger uit 1928 was voorzien van een hydraulische hefinrichting die goederen kon optillen en verplaatsen. Eind jaren ’30 werd voor dit doel ook het gestandaardiseerde pallet ontwikkeld. Door zijn pioniersrol werd de naam Clark vaak de roepnaam of het synoniem voor de vorkheftruck.

Definitie

Een vorkheftruck is een voertuig dat vracht opheft en transporteert. Daarbij past de heftruck zich aan aan de noden van de vakmensen en aan de beperkingen van de ruimte waarin wordt gewerkt. Zowel voor het laden, lossen als transporteren van goederen kan de heftruck veel meer doen dan andere logistieke handelingsmachines, zoals transpalletten of stapelaars.

Functies

Een vorkheftruck is een veelzijdig toestel of voertuig. In de industrie wordt hij bij tal van toepassingen ingeschakeld:

  • Stapelen van alle goederen in magazijnen of fabrieken
  • Het transporteren van afgewerkte producten naar de opslagplaatsen /koel- of vrieshuizen;
  • Het laden en lossen van vrachtwagens, wagons of containers.

De vorkheftruck is een nuttig instrument in de industrie. Het voertuig komt tegemoet aan alle behoeften voor het heffen en hanteren van goederen in een industriële omgeving . In de logistieke keten vergemakkelijkt de heftruck de plaats van goederen in het magazijn evenals het ophalen of picken van goederen en materialen.

Soorten vorkheftrucks

  • Frontale vorkheftruck (orderpickers) Een frontale vorkheftruck kan goederen zoals pallets, kratten, bakken, enz. heffen, verplaatsen en opbergen. Doordat de lading recht voor de bestuurder wordt geplaatst heeft die alle bewegingen onder controle.
  • Industriële reachtrucks Dit type wordt vooral gebruikt in het magazijn. Door hun grotere hefhoogte kunt u bij de voorraad of pallets met een aanzienlijke hoogte komen. Er zijn twee gangbare types industriële reachtrucks – staand en dubbeldiep. Staande vorkheftrucks worden vaak gebruikt als er maar één lading per laadperron is. Dubbeldiepe vorkheftrucks hebben langere vorken dan staande vorkheftrucks, waardoor ze perfect zijn voor ladingen met meerdere pallets – ze kunnen tot achter in de hal reiken en de pallet veilig optillen.
  • Vorkheftruck met contragewicht Vorkheftrucks met contragewicht komen het meest voor in overdekte magazijnen. Deze vorkheftrucks hebben dubbele vorken aan de voorkant om de ladingen te vervoeren. Meestal hebben ze 4 wielen, 2 aandrijfwielen vooraan en 2 stuurwielen achteraan. Natuurlijk bestaan er verschillende types vorkheftrucks met contragewicht.
  • Vorkheftrucks voor ruw terrein Ruw terrein vorkheftrucks zijn ideaal voor buitenwerk en zijn voorzien van opblaasbare banden. Deze wielen, samen met een krachtige motor, zorgt ervoor dat die vorkheftruck een ongelooflijk sterk en duurzaam stuk machine is. Deze sterke machines hebben een zorgvuldig contragewicht aan de achterkant, zodat de vorken ideaal zijn om zware ladingen over ruw terrein te vervoeren zonder een risico op overbalancering.
  • Vorkheftruck met uitschuifbare mast (smallegangentrucks) Verplaatsingen en heftruckbewegingen kunnen makkelijker uitgevoerd worden doordat de mast uitschuifbaar is. Dit type heftruck wordt voornamelijk gebruik voor het plaatsen van goederen in magazijnrekken. Deze truck die minder zwaar is als eentje met contragewichten, geraakt zelfs door de smalste gangen. Ze hebben een hefcapaciteit tot 2500 kg. Ze kunnen uitgerust worden met hefmasten tot wel 11 000 mm.een
  • Platformwagens De platformwagen biedt de arbeider alle comfort. Hij tilt de arbeider op en brengt hem op gewenste hoogte. De veiligheid blijft gegarandeerd, doordat er een geïntegreerd element of kooi bij dit type vorkheftruck hoort. Door de stevigheid van de constructie is er geen risico op ongelukken of valpartijen.

Hoe kiest u de juiste heftruck?

Denk na over uw aankoop. Leg vast waarvoor u de heftruck wilt gebruiken: Is dit voor binnen in de fabriek? Of voor buiten? Of moet hij op beide terreinen inzetbaar zijn? Kijk vervolgens naar uw binnenruimtes. Hoe ziet het met de plafondhoogte? Kan er makkelijk gecirculeerd worden? Zijn er drempels? Welke goederen wil je vervoeren? Zijn dit standaardpallets, kratten, tonnen, enz.

Aan de hand van bovenstaande antwoorden kunt u beslissen welk type motor in aanmerking komt: hybride, elektrisch of verbrandingsmotor (diesel, aardgas, benzine, …)

Aankooptips

  • Zorg voor een heftruck die goed beschermt tegen potentiële stoten? Een vorkheftruc moet immers goed bestand zijn tegen klappen, beschadigingen, botsingen met pallets, enz.
  • Zorg voor een uitstekende batterij voor uw elektrische heftruck
  • Bij thermische vorkheftrucks is gas een betere keuze dan benzine, gezien die de levensduur van de machine verhoogt. Bovendien is bij gas het risico op motor vervuiling kleiner.

Prijs van een heftruck

Hoe groter het hefvermogen, hoe hoger de prijs. Net zo voor de hefmasten. Hoe hoger de maximale hefhoogte, hoe hoger de prijs. En dan spelen ook andere factoren een rol: welke accessoires wil je? Welke kwaliteit wil je? Net zoals bij de autosector is er vaak een kwalitatief verschil tussen de diverse heftruckmerken. Goedkope merken zijn vaak minder kwalitatief en innovatief dan A-merken. Bovendien behouden vorkheftrucks van A-merken een grote restwaarde.

Fabrikanten van vorkheftrucs

TOYOTA VORKHEFTRUCS lanceerde in 1956 zijn eerste vorkheftruck. Negen jaar later bood die Japanse fabrikant het gamma op de Europese markt aan. Vandaag staat Toyota als nummer één in de markt van vorkheftrucs aan de leiding in de hele wereld. Op de tweede plaats volgt de Duitse Kion Group (met LINDE, STILL, …). Andere belangrijke merken zijn JUNGHEINRICH uit Duitsland, CROWN, uit de USA, vervolgens MITSUBISHI-NICHIYU FORKLIFT uit Japan, CARGOTEC uit Finland, UNICARIERS uit Japan en MANITOU uit Frankrijk.

Nieuw of tweedehands

Een nieuwe heftruck is duurder dan een gelijkaardig tweedehands toestel. Maar ook tussen de tweedehandstoestellen onderling zijn er verschillen. Vooral het bouwjaar en de urenstand zijn bepalend voor de prijs. Maar ook de algehele staat van het toestel is van belang. Vond er een revisie plaats? Kreeg de heftruck een nieuwe laklaag? Vraag zeker ook naar de garanties op uw tweedehands heftruck!

Concrete prijzen

Food Industry geeft u graag een indicatie qua prijzen voor vorkheftrucs. Prijzen van een nieuw heftruck variëren van 18 000 tot 50 000 euro voor de meest courante types. Een kwalitatieve occasie kan u al kopen vanaf 7500 euro.

Kopen of huren?

De voedingsfabrikanten kunnen kiezen om vorkheftrucs te kopen of te huren. Op basis van de intensiteit van de activiteit waarvoor ze het toestel in huis willen halen en ook de aard van de behoeften, moeten ze kiezen voor een huur of een aankoop van het toestel.

Stel dat de behoeften mogelijks door externe factoren zullen wijzigingen, dan is het wellicht verstandiger om te huren dan te kopen. Als ook de capaciteit of de afmetingen in de toekomst zullen wijzigen, overweeg de voedingsfabrikant best om het teostel te huren. Het voordeel van huren is een onbeperkte toegang tot een grote vloot modellen. Bovendien hoef je zelf niet in te staan voor onderhoud, reparaties of service aan de machines. Elk bedrijf met een beperkt budget of een bedrijf dat voor ingrijpende veranderingen staat, kiest daarom best voor het huren van de vorkheftruc.

Wil je het voertuig evenwel dagelijks gebruiken, dan ga je best tot aankoop over. Bestudeer grondig welke kosten dat voor je meebrengt en welk nut je eruit haalt. Het kan een rendabele aankoop voor u zijn. U kan snel en eenvoudig de heftruck implementeren. U kan opteren voor interessante accessoires, enz. Bij een aankoop heb je vorkheftruc altijd tot uwer beschikking.

Een derde mogelijkheid is om het toestel te leasen of te huurkopen. U sluit als ondernemer dan een huurcontract voor een langere periode af; op het einde van die periode kan je de machine alsnog aankopen.

Duurzaamheid

Elektrische vorkheftrucks zijn in principe al de norm in magazijnen (dieselvorkheftrucks zijn verdwenen, niet in de laatste plaats omdat de emissies daarvan in gebouwen ongewenst zijn uit het oogpunt van arbeidsomstandigheden).

Vanaf 2023 zullen bedrijven zich meer moeten inspannen om de CO2-uitstoot te verminderen. De meeste vorkheftrucks en magazijnapparatuur werken nog steeds op loodzuurbatterijen, maar lithiumbatterijen zijn in tal van opzichten beter. Ten eerste is er de levensduur. Loodzuur-accu’s gaan tussen de 500 en 1.500 laadcycli mee, terwijl lithium-accu’s 20.000 cycli meegaan.Een ander groot voordeel is de oplaadtijd. Loodzuuraccu’s hebben doorgaans meer dan acht uur nodig om op te laden, terwijl lithiumaccu’s er één tot twee uur over doen. Bovendien kunnen deze batterijen tussentijds worden opgeladen, bijvoorbeeld tijdens een pauze. Net zoals we onze telefoons kunnen aanzetten tijdens een pauze. Bij loodaccu’s beschadigt de tussentijdse lading de accu’s. Dit is niet zo bij Li-on batterijen. De lithiumbatterijen zijn veiliger, schoner en duurzamer.

Veiligheid

De vorkheftrucks zijn de laatste tien jaar veiliger geworden door het inzetten van allerlei  elektronische snufjes. Net zoals bij auto’s die visuele en akoestische signalgevers bezitten – die de bestuurders helpen bij parkeren – verhogen die tools ook bij vorkheftrucks het rijcomfort. Maar ook naar evenwicht en kantelen toe zijn er systemen ingebouwd die de stabiliteit verzekeren. Of de snelheid bewaken, automatisch afremmen, enz.  Ook het zitconfort van de bestuurder wordt soms verhoogd met allerlei ophangsystemen. Een voetbeschermingsbeugel kan soms ook ingebouwd zijn, enz.

Zelfrijdende heftrucs

Vandaag zien we de opkomst van AGV’s (Automated Guided vehicles) of zelfs geleide voertuigen. Die AGV’s worden geprogrammeerd om autonoom en zonder tussenkomst van mensen een repetitief proces van de goederenstroom voor hun rekening te nemen. We denken aan het bevoorraden van een productielijn of het brengen van afgewerkte producten naar een opslagplaats.

Er is een breed scala aan toepassingen voor autonome voertuigen. Een aantal fabrikanten hebben het orderverzamelen geïdentificeerd als een van de gebieden waar AGV’s de werklast kunnen verlichten en medewerkers kunnen ondersteunen maar ze kunnen ook nuttig zijn bij het het transporteren van goederen. De intelligente voertuigen detecteren en vermijden obstakels.Automatisering in magazijnen en productiehallen komt vooral in aanmerking  wanneer logistieke processen zich routinematig herhalen en langere afstanden afleggen. Als de apparatuur ook nog in ten minste tweeploegendienst draait, is aan de essentiële voorwaarden voldaan om te profiteren van de voordelen van robotgestuurde logistiek

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*