Handelsmissie voor voedingssector in de VS met succes beëindigd

Met een omzet van 764 miljoen euro in voeding blijft de USA – na het Verenigd Koninkrijk – veruit de belangrijkste “verre” marktbestemming voor de Belgische voedingssector. Dit meldde Fevia na de economische missie in de VS onder leiding van prinses Astrid . Er waren 542 bedrijven uit België aanwezig, waaronder 30 voedingsbedrijven .

De Belgische export van voedingsmiddelen en dranken naar de Verenigde Staten steeg van 459 miljoen euro in 2014 tot 764 miljoen euro in 2019, een stijging van 66% in vijf jaar tijd. Daarmee is de Amerikaanse markt – na het Verenigd Koninkrijk – de belangrijkste verre exportbestemming voor de Belgische voedingsindustrie. Deze groei werd afgeremd tijdens de pandemie. Om deze trend te keren, gingen dertig voedingsbedrijven van 4 tot 12 juni met HKH Prinses Astrid op zakenmissie naar de VS. De delegatie telde in totaal 541 mensen. Naast 30 voedingsbedrijven, waren er vertegenwoordigers uit de meest uiteenlopende bedrijfstakken, zoals logistiek, biowetenschappen, hernieuwbare energie, digitaal, farma …

Amerikanen houden van Belgische voeding

De cijfers van de laatste jaren bewijzen dat de Amerikanen van onze diepvriesproducten en groenten houden (in 2021 goed voor 67 miljoen euro). Maar ook onze Belgische chocolade-, koekjes- en bierproducten zijn erg geliefd.” Brouwerijen zoals Verhaeghe-Vichte, Val-Dieu, De Halve Maan, De Brunehaut en Neobulles waren aanwezig om hun exportpotentieel te ontwikkelen.

België kan alles

België kan alles!” Dit is de boodschap die werd overgebracht tijdens de openingsbriefing van de economische missie in de Verenigde Staten, in Atlanta, de missie ging vervolgens naar New York en eindigde in Boston.

Op dinsdag 7 juni bracht HKH Prinses Astrid een bezoek aan het Amerikaanse hoofdkantoor van AB InBev in New York. Gastheer Brendan Whitworth, CEO van Anheuser-Busch, toonde er de officiële delegatie hoe AB InBev werkt aan een duurzame groei.

Op woensdag 8 juni organiseerde Fevia en VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) samen met de drie regionale agentschappen voor internationale handel (FIT, AWEX en hub.brussels) een netwerkevent in het hoogste loungecafé van Manhattan. Daar konden de Amerikaanse aankopers en distributeurs de producten van de deelnemende voedingsbedrijven proeven.

Op donderdag 9 juni trok de voedingsdelegatie naar Rhode Island. Ze werden er ontvangen door Gouverneur Dan McKee en kregen er van Jason Evans, de decaan van het College of Food Innovation & Technology van de Johnson & Wales University, een overzicht van de lokale expertise in innovatie in voeding.

Om het potentieel van de Amerikaanse retail aan te boren, bezochten de Belgische voedingsdelegatie Hope & Main. Deze “food incubator” organiseert opleidingen, geeft marktadvies en kan bedrijven in contact brengen met retailers en distributeurs.

In het totaal stonden er 34 activiteiten in Atlanta, New York en Boston op de agenda.

Lees meer over Stella Artois in USA

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*