
Zeggen dat de Japanners dol zijn op Belgisch bier is een understatement. Zes Belgische brouwerijen ondertekenden contracten met Japanse bedrijven tijdens een handelsmissie naar Japan. Tijdens de handelsmissie vond ook het Belgian Beer Weekend in Tokio plaats en dat is altijd goed voor vele duizenden Japanse bezoekers.
Het Belgian Beer Weekend werd in 2010 opgericht door Jan De Bock voor Belgische bierimporteurs. In de 13 jaar van zijn bestaan heeft het evenement in totaal zo’n 1,4 miljoen bezoekers mogen verwelkomen.
“Japanners zijn grote bierdrinkers en kennen de wereld van het bier. Daarom is Belgisch bier hier erg populair. Vroeger was het geïmporteerde bier vooral Duits, maar dankzij het Belgian Beer Weekend hebben we de band met België kunnen versterken”, legt De Bock uit.


Hoge gisting
Japan heeft ook zeer goede pilsbieren. Belgische brouwers richten zich dan ook op een ander segment in de Japanse markt. “In Japan worden meer hoge gistingsbieren uit België geïmporteerd. Trappistenbieren als Orval en Chimay zijn even populair als geuze en witbier.
Op de Japanse markt is de concurrentie voor Belgische bieren enorm. Als Belgische brouwer is het moeilijk om de juiste importeur te vinden. Er zijn niet veel importeurs die Belgisch bier naar Japan kunnen brengen, zodat de markt relatief beperkt is met een groot aanbod van Belgische bieren. Belgische brouwers concurreren om de juiste importeur te vinden.
Prinses Astrid wed tijdens dit Belgian Beer Weekend in Tokyo geïnnotieerd tot het grootmeesterschap van de Roerstok der Brouwers. (zie volgend artikel). I
Geef als eerste een reactie