Halalsmeersalades die gans België en straks de (moslim)wereld veroveren?

Samir El Kasmi, zaakvoerder van het voedingsbedrijf Kasmifood, maakt halalsmeersalades. Afgelopen periode waren 50 reclamespotjes van zijn salades te zien op de Vlaamse tv. Hij ontdekte de smeersalades in België en startte 14 jaar geleden een eigen productie van smeersalades op, maar dan wel conform de halalprincipes. “Ik wil de rest van België en de wereld veroveren met een ‘Belgisch’ product dat niet tot de originele eetcultuur van de moslims behoort. ” Ik ben ervan overtuigd dat de export van het merk Kasmi succesvol kan zijn, want er zijn moslims over de hele wereld die nog nooit een smeersalade hebben gehoord en die wellicht ook héél lekker zullen vinden.“, aldus Samir El Kasmi

Het merk Kasmi is al goed bekend in islamitische broodjeszaken, bakkerijen en supermarkten. Eind 2007 lanceerde de nu 42-jarige Samir El Kasmi uit het Belgische Schilde zijn bedrijf met halal kipcurry, halal Andalusische kip, halal américain en achttien andere halalsmeersalades.

Marktpotentieel

Met de productie en distributie van zijn producten heeft hij momenteel een omzet van 5,5 miljoen euro . In vijf jaar tijd wil hij die opvoeren tot 35 miljoen. Daartoe investeert hij in nieuwe machines en zal hij het Kasmi-assortiment verder uitbreiden met halalproducten die onder zijn toezicht door anderen worden geproduceerd.

De fabriek van 1.700 m² in Kapellen, waar vier mensen werken, heeft een productiecapaciteit van 30 ton per week. In het distributiecentrum in Deurne heeft hij nog eens zeven mensen in dienst. In België, Nederland en Noord-Frankrijk is hij met zijn merk marktleider geworden in halalsmeersalades, een product dat voorheen onbekend was bij moslims.

Moslims kenden het begrip smeersalades NIET

“Halalsmeersalades voor moslims was en is nog steeds beperkt tot chocolade, confituur, boter, pindakaas en smeerkaas in onder meer ‘lokale’ supermarkten”, zegt Samir El Kasmi. “Ik wil de rest van België en de wereld veroveren met een ‘Belgisch’ product dat niet in mijn eetcultuur zit en ook niet in de cultuur van de andere moslims. Ik ben ervan overtuigd dat de export van het merk Kasmi kan slagen, want er zijn moslims over de hele wereld die nog nooit een smeersalade hebben gegeten. Ik wil ook niet-moslims en de supermarkten waar zij winkelen aanmoedigen om halalsmeersalades te proberen, die niet-moslims ook wel kunnen bevallen. Op elke markt heeft de eerste een voorsprong op degenen die daarna komen.”

Broodjeszaken, bakkers en supermarkten voor moslims

“Mijn producten hebben extra omzet en banen gecreëerd voor moslimsupermarkten en bakkers,” zei El Kasmi. “Voorheen verkochten bakkers alleen brood en gebak. De islamitische broodjeszaak bestond nog niet toen ik mijn zaak begon. Mijn salades hebben geholpen om dit soort zaken tot stand te brengen. Vandaag vind je onze producten in bijna elke islamitische bakkerij, supermarkt en broodjeszaak. Naast de halalsmeersalades heb ik mijn assortiment uitgebreid met producten als halal kalkoenham, kaas en mayonaise.

Verdere groei

“In een volgende stap willen we uitbreiden naar Delhaize, Albert Heijn, Colruyt, Lidl, Carrefour en andere supermarkten”, zegt El Kasmi. “Om hierop in te spelen, maak ik de eerste reclame voor een halalproduct op de Vlaamse televisie. Waar anderen gefaald hebben in de halalsector, wil ik slagen. Wij hebben kennis van de halalmarkt, ervaring en uit onze cijfers blijkt het vertrouwen van de consument in het merk Kasmi.”

“Ongeveer 7% van de Belgische bevolking is moslim, dus de ‘lokale’ supermarkten die dit product niet aanbieden, verliezen omzet”, aldus El Kasmi. Hij vindt ook dat pretparken, binnenspeeltuinen, scholen, ziekenhuizen, gevangenissen en evenementen te weinig rekening houden met wat moslims eten.

Primeur: eerste halalreclame op Vlaamse tv

Op dinsdag 13 april startte de Ramadan. De dag voordien zond het programma “Stukken van mensen” op Play4 de eerste reclame voor halalproducten op de Vlaamse televisie uit. Met deze reclame, die tot 25 april vijftig keer wordt uitgezonden op Play4 kanalen 5, 6 en 7, wil de Belgische ondernemer van Marokkaanse afkomst Samir El Kasmi, zaakvoerder van het Kapelse voedingsbedrijf Kasmifood, niet-moslims bereiken en zijn markt uitbreiden naar winkels die zijn salades en andere halal-voedingsproducten nog niet voeren.

video

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*