Grote Belgische enquête : mensen gebruiken meer nieuwe producten, plannen beter hun inkopen, kopen meer online sedert de pandemie

In het kielzog van de gezondheidscrisis heeft de Belgische consument nieuwe gewoonten aangenomen. Supermarktinkopen worden nu van tevoren georganiseerd en steeds meer gezinnen doen online boodschappen. Er is ook een groeiende belangstelling voor promoties en koken. Bovendien proberen veel Belgen, ondanks de beperkingen, contact te houden met hun geliefden, vooral jongeren.

Tussen 26 maart en 6 april 2021 hebben 2.670 Belgische gebruikers van de Shopmium-app deelgenomen aan een online-enquête over de impact van de gezondheidscrisis op hun winkelgewoonten, waaronder de meerderheid van de moeders. 43% van de ondervraagden woont in Wallonië, 47% in Vlaanderen en 10% in Brussel.

Meer geplande aankopen en meer online winkelen

De gezondheidscrisis heeft een aanzienlijke invloed gehad op de tijd die in winkels wordt doorgebracht. Bijna 2 op de 3 consumenten (65%) zegt minder tijd in winkels door te brengen dan vroeger. Winkelen is nu efficiënt en van tevoren gepland.

89% van de consumenten maakt gebruik van een boodschappenlijstje, waarvan 33% dit systematisch doet. 27% van de consumenten zegt vaker een boodschappenlijstje te gebruiken dan vóór de gezondheidscrisis.

Andere nieuwe gewoontes die werden vastegesteld: 36% van de huishoudens is planmatiger bezig met de voorbereiding van de volgende maaltijd en 33% kijkt vaker eerst naar wat er in de kasten en koelkasten zit voordat ze boodschappen doen. 28% is geneigd om vooraf recepten te zoeken.

Bovendien maken meer consumenten als gevolg van de gezondheidscrisis gebruik van online winkelen, afhaal- en leveringsdiensten. Bijna een op de twee huishoudens (48%) meldt een frequenter gebruik van deze diensten sinds het begin van de pandemie, waaronder 14% nieuwe gebruikers. Deze trend is nog duidelijker in Vlaanderen, waar 63% van de huishoudens zegt vaker online te winkelen.

Grotere belangstelling voor promoties

29% van de Belgische gezinnen heeft sinds het begin van de pandemie te kampen met een inkomensdaling, en velen letten beter op hun dagelijkse uitgaven. Als gevolg daarvan zegt 76% van de shoppers dat zij meer dan vroeger op zoek zijn naar promoties en kortingen.

Zo zegt 53% van de huishoudens meer aandacht te besteden aan promoties in de winkel dan vóór de recessie, terwijl 54% meer aandacht besteedt aan andere soorten promoties, zoals mobiele apps. 41% van de consumenten zegt ook meer geneigd te zijn de prijzen van de verschillende winkels onderling te vergelijken.

Consumenten verwachten nu van merken dat zij kwaliteitsproducten aanbieden (dit is het belangrijkste criterium voor 42% van de consumenten), maar ook aantrekkelijke prijzen (genoemd als belangrijkste criterium door 23% van de consumenten en als op één na belangrijkste criterium door 34%) en promoties (het belangrijkste criterium voor 15% van de consumenten en het op één na belangrijkste criterium voor 28%).

De Belgen zijn ook voorstander van gratis stalen: 64% zou deze graag ontvangen in de vorm van een uitgestelde terugbetaling, 59% in de winkel en 58% thuisbezorgd. Als gevolg van de gezondheidscrisis is slechts 70% van de Belgische consumenten bereid de monsters aan te nemen die momenteel op straat of in winkels worden uitgedeeld, tegenover 88% van de Franse consumenten.

De kookgekte

De gezondheidscrisis heeft veel Belgen naar de keuken gelokt. Op een schaal van 1 (ik hou van snelle en makkelijke maaltijden) tot 10 (ik kook 100% van de tijd thuis), geven de consumenten zichzelf gemiddeld een 7,4 als cijfer.

37% van de huishoudens kookt 100% van de tijd thuis en 38% kookt vaker. 22% heeft sinds het begin van de pandemie minder bereid voedsel geconsumeerd.

Veel consumenten hebben in de afgelopen 12 maanden nieuwe recepten uitgeprobeerd, nieuwe producten ontdekt (39%) en nieuwe merken ontdekt (17%). De overgrote meerderheid (91%) is van plan deze producten en merken in de toekomst te blijven kopen.

De pandemie heeft ook gezond en lokaal eten aangemoedigd: 32% van de consumenten zegt gezonder te eten en 18% koopt vaker lokale producten. Dit is nog meer het geval in Brussel, waar 38% van de consumenten zegt gezonder te eten.

De belangrijkste inspiratiebronnen voor consumenten voordat ze boodschappen doen, zijn websites zoals Njam (voor 45%), websites van merken (voor 40%), socialemediakanalen (voor 38%) en kookboeken (voor 35%).

Onderhouden van sociale relaties

67% van de Belgen zegt hun familieleden te blijven zien ondanks gezondheidsproblemen en beperkingen. 72% van de Vlamingen zien hun familieleden, tegenover 62% van de Walen. Bovendien zien jongeren hun familieleden vaker. 76% van de 16-24-jarigen en 74% van de 25-34-jarigen zeggen dat zij hun familieleden regelmatig of af en toe zien.

Deze ontmoetingen vinden meestal thuis plaats, hetzij binnenshuis (voor 28% van de Belgen), hetzij in een buitenruimte zoals een tuin of terras (voor 37%). Sommigen kiezen er ook voor elkaar te ontmoeten op openbare plaatsen zoals parken (23%).

Afspreken met vrienden in de buitenlucht is nu het populairste sociale contact. 27% van de Belgen zegt bij deze gelegenheid boodschappen te doen. De meesten kopen zoute snacks, verse snacks, frisdranken, fruit en groenten, alcohol en kant-en-klaarmaaltijden.

Met de komst van het warme weer verwacht 83% van de Belgen elkaar buiten te ontmoeten, in een private (59%) of publieke (24%) ruimte. In feite verwacht 74% hun dierbaren meer buiten te zien dan in voorgaande jaren.

Bron: Schopmium

 
Over Shopmium: Shopmium is een bedrijf dat in 2012 is opgericht en dat een scala aan marketingoplossingen biedt voor merken in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en België. Centraal staat een mobiele applicatie die meer dan 6 miljoen gebruikers heeft in de genoemde landen en die bekende merken exclusieve promoties laat aanbieden aan de consument. De shopper hoeft geen bonnetjes te knippen of af te drukken maar kan via een foto van zijn kassaticket een cashback ontvangen. Sinds 2015 maakt Shopmium deel uit van de groep Quotient Technology Inc, een toonaangevend Amerikaans digitaal couponbedrijf dat in 1998 is opgericht.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*