FVP House: “Duurzaam ondernemen is gewoon heel slim ondernemen”

De Belgische AGF-sector investeert al jaren in duurzaam ondernemen. “Investeren in MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) is rendabel en helpt bedrijven om klaar te zijn voor de toekomst”, aldus FVPHouse. Om dit onderwerp onder de aandacht te brengen, organiseerde FVPhouse een webinar over duurzaamheid met de MVO-expert op het gebied van slidingdoors, waarbij ook het nieuwe duurzaamheidstool Sustatool werd gepresenteerd.

“Nu de EU Green Deal en de Farm-to-Fork strategieën gericht zijn op een duurzamer voedselsysteem, kunnen we niet langer om duurzaamheid heen. De afgelopen jaren hebben we ook gezien dat duurzaamheid langzaam wordt geïntegreerd in de wetgeving. Kijk maar naar watergebruik en normen voor meststoffen en plaagbestrijding. Ook de Europese Green Deal legt de nadruk op voorlichting. Met de slidingdoors willen we bedrijven helpen om gestructureerd te rapporteren over duurzame handel”, legt Veerle Van der Sypt van Fresh Trade Belgium uit.

FVP House beklemtoon het belang van duurzaamheid

“Het is niet alleen een kwestie van mens en milieu”, zegt Van der Sypt.
“Veel bedrijven denken bij duurzaamheid in termen van mens en milieu, maar er zijn nog veel meer zaken die een rol spelen bij duurzaamheid. Daarom is het belangrijk dat bedrijven begrijpen wat duurzaamheid is en dat ze zich bewust zijn van de impact van alle stappen op weg naar een duurzamer voedselsysteem. We hebben gemerkt dat veel bedrijven soms al jaren bezig zijn met duurzaamheid, maar dat ze zich dat niet altijd realiseren”, zegt Nele Cattoor van Vegebe. “Niet alleen de Europese Unie vindt duurzame handel belangrijk, maar ook stakeholders en consumenten, evenals FVPhouse als zetel van de brancheverenigingen Belgapom, Vegebe en Fresh Trade Belgium. Dit betekent dat duurzaam ondernemen belangrijk is voor de toekomst om je als bedrijf te kunnen blijven ontwikkelen. Duurzaam ondernemen is gewoon heel slim ondernemen”.

Slidingdoors

Het FVPhouse pakt – met steun van de Vlaamse overheid – sinds 2013 het thema duurzaamheid aan en werkt daarbij aan slidingdoors: “We zijn begonnen met het definiëren van de thema’s waar bedrijven in de sector het verschil kunnen maken en hebben daar invulling aan gegeven. Dit ‘industriële MVO-paspoort‘ is ontwikkeld in samenwerking met verschillende bedrijven uit de AGF-sector. Calsa, Mydibel, Warnez, Pomuni, Agristo, Ardo, d’Arta, Allgro, Van Laethem, Greenyard en Nicolai Fruit zijn enkele van de bedrijven die aan deze projecten hebben meegewerkt”, zegt Anouk Van de Meulebroecke over slidingdoors.

Sustatool

“Vorig jaar hebben we ook Sustatool getest. Dat is een tool van de Vlaamse overheid om kleine en middelgrote ondernemingen te helpen bij het ontwikkelen van een duurzaamheidsstrategie. We hebben deze tool toegepast en vastgesteld dat een generieke tool niet goed werkt voor bedrijven in de FFA-sector”, legt Anouk uit. “De generieke tool van Susta is te algemeen, waardoor de vragen vaak niet relevant en dus tijdrovend zijn. Daarom hebben we het initiatief gesteund om Sustatool specifiek voor de voedingssector aan te passen. De nieuwe versie van Sustatool zal binnenkort beschikbaar worden gesteld door de Vlaamse overheid“.

Vergro: inspanningen ook fincancieel interessant

Tijdens het webinar werd het belang van duurzame handel onderstreept door getuigenissen van verschillende bedrijven uit de AGF-sector. Volgens Dominiek Noppe van Vergro was de vraag van de klant de initiële reden om te investeren in duurzaamheid. “Na verloop van tijd betaalde deze focus op duurzaamheid zich echter ook financieel terug”, zegt hij. Het project maakte ook duidelijk dat Vergro al bezig was met duurzaamheid, maar het duurzaamheidsrapport werd een mooie oefening om alles goed in kaart te brengen”.

d’Arta:

Ook het diepvriesgroentebedrijf d’Arta uit Ardooie is al enkele jaren bezig met duurzaamheidsverslagen. Duurzaamheid wordt steeds meer een selectiecriterium voor klanten. Steven benadrukte ook het belang van cijfers en een open en transparante communicatie, ook als het niet altijd zo goed gaat als verwacht. Hij adviseerde beginners om klein te beginnen. Duurzaamheid is een groeiproces. In de toekomst wil d’Arta focussen op het verminderen van CO2-uitstoot en efficiënt gebruik van water.

Mydibel


Voor aardappelverwerker Mydibel in Moeskroen betekent duurzaamheid ook een beleid van een zekere teruggave aan de natuur. Afvalstromen worden omgezet in groene energie en bodemverbeteraars. Hun eco-fabriek is hier een voorbeeld van. Wat watergebruik betreft, ligt de nadruk op hergebruik en recycling. Volgens Jolien Mylle, de derde generatie die het familiebedrijf leidt, is duurzaamheid de leidraad van hun activiteiten; alle afdelingen zijn erbij betrokken. Voor Mydibel is duurzaamheidsrapportering een ideaal instrument om het beleid te sturen en met verschillende stakeholders te communiceren.

Met deze projecten wil FVPhouse zoveel mogelijk bedrijven stimuleren om stap voor stap duurzaamheid in te voeren. “Duurzaamheid is een huis met vele kamers, voor veel kleine en middelgrote ondernemingen en familiebedrijven in de sector is het niet gemakkelijk om dit brede onderwerp aan te pakken. Initiatieven als het MVO Passpoort en Sustatool bieden een goed kader, en de ervaring leert dat individuele opleidingen bedrijven het extra zetje kunnen geven dat ze nodig hebben”, besluiten Anouk, Veerle en Nele.

Bron: AGF

Beeld: Pixabay

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*