Groente- en fruitverbruik op laagste niveau in 10 jaar

Belgen kopen steeds minder groenten en fruit. In 2018 werd twee procent minder groenten en vijf procent minder fruit aangekocht. In totaal ging het vorig jaar gemiddeld om 37 kilo groenten en 45 kilo fruit per Belg. “Dat is het laagste peil in tien jaar. De Belg blijft zijn groente- en fruitverbruik overschatten en denkt dat hij het wel goed doet, maar niets is minder waar”, concludeert Liliane Driesen, woordvoerder van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) op basis van een onderzoek dat marktonderzoeksbureau GfK uitvoerde bij 5.000 gezinnen.

Volgens VLAM is het belangrijk dat consumenten inspiratie krijgen om meer en vaker groenten en fruit te gebruiken, en dit ook op alle momenten van de dag. “Recepten die aanspreken en helpen om de dagelijks weerkerende vraag ‘wat gaan we eten vandaag?’ op een afwisselende manier te helpen invullen, is een deel van de oplossing”, aldus Driesen. Daarnaast vindt VLAM het ook belangrijk dat we groenten los zien van de warme maaltijd en ze ook tijdens andere maaltijden en als tussendoortje gebruiken. De Belg moet ook aangemoedigd worden om de ‘snelle koek’ te vervangen door fruit. “Aan variatie in soorten is er zeker geen gebrek”, meent VLAM.

Nieuwe acties

Om het groente- en fruitgebruik te stimuleren, heeft VLAM een aantal acties uitgewerkt. “Enerzijds zetten we verder in op ons kookplatform ‘Lekker van bij ons’ waar een heleboel snelle en makkelijk te bereiden groentegerechten te vinden zijn. Je kan er ook tips vinden om elke dag voldoende groenten te eten”, zegt de woordvoerder. In juli zal ook een nieuwe campagne starten om fruit van bij ons te promoten. “Tijdens de zomermaanden ligt de nadruk op zachtfruit. ’Blauwe bessen bijvoorbeeld zijn erg gegroeid in populariteit, maar de Belgische consument weet niet dat deze ook bij ons geteeld worden. De campagne wil daarom inspireren en informeren”, vertel Driesen.

Groentecampagne

Op dit moment loopt er ook een groentecampagne specifiek gericht naar millennials (18-30-jarigen) onder de slogan ‘Vegetables are the new sneakers’ omdat deze groep opmerkelijk weinig groenten eet. Zoals sneakers vandaag de dag een ‘way of life’ geworden zijn, je draagt ze onder alles, zo passen groenten ook in elke levensstijl. Het is een online campagne die helemaal afgestemd is op de doelgroep maar niet belerend wil zijn.

Bron: VILT

This post is also available in: nlNederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*