Groei Nestlé: vooral door koffie

De omzet van Nestlé steeg in de afgelopen zes maanden slechts met 1,5%, maar de Zwitsers verhogen hun verwachtingen voor het hele jaar. Vooral koffie is hier debet aan!

De omzet van Nestlé steeg in de eerste helft van het jaar met 1,5% tot 41,8 miljard CHF (38,7 miljard euro). Op organische basis, d.w.z. zonder overnames en desinvesteringen, bedroeg de groei echter 8,1%, aldus het bedrijf, dankzij een aanhoudende dynamiek in de detailhandel en een terugkeer naar groei in de out-of-home-kanalen. Nestlé won ook marktaandeel en profiteerde van prijsstijgingen.

E-commerce

De onlineverkoop steeg met 19,2% tot 14,6% van de totale verkoop van de Groep. Koffie leverde de grootste bijdrage aan de verkoop, omdat thuiswerkers van koffiezetapparaten op kantoor overschakelden op Nescafé, Nespresso en Starbucks. Purina PetCare-voeding voor huisdieren groeide ook met dubbele cijfers, net als vegetarische en plantaardige voeding. Net als zijn concurrent Mondelez heeft Nestlé ingezien dat de consument meer snoept en tussendoortjes eet: de impulsverkoop is gestegen.

Een wereldleider in productie?

Een groot deel van de groei ging echter verloren door het negatieve effect van de wisselkoers en het feit dat Nestlé enkele grote bedrijfsdivisies verkocht. De consumentengoederengigant heeft onlangs zijn wateractiviteiten in de VS en het charcuteriemerk Herta afgestoten. Deze desinvesteringen hadden een negatief effect van 3,1%. De operationele winstmarge bleef echter stabiel.

The Bountiful Company

Wat de toekomst betreft, heeft Nestlé hoge verwachtingen van de overname van The Bountiful Company, die van Nestlé een wereldleider op het gebied van vitaminen, mineralen en voedingssupplementen zou moeten maken. Het uitgebreide partnerschap met Starbucks om kant-en-klare koffie in de schappen van supermarkten te brengen, opent volgens CEO Mark Schneider ook nieuwe mogelijkheden in een groeiend segment. Voor de komende jaren verwacht hij een groei met één cijfer.

Marken verworven door aankoop Bountifull Company

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*