Gentse olijfolie maakt furore

Toen ik in 2009 in Italië arriveerde, kende ik nog niet eens het verschil tussen een bananenboom en een olijfboom”. Vandaag kaapt de voormalige elektronicatopman, Gentenaar Jean-Luc Decroo (60), met zijn eigen extra vierge olijfolie Casa Astrid – gekweekt in de groene heuvels rond Assisi (Umbrië) – de ene internationale medaille na de andere weg. “Wat begon als een interesse groeide uit tot een hobby, een passie en uiteindelijk een obsessie.” Weldra hoopt Decroo zijn ‘adoptieplan voor olijfbomen’ in New York uit te rollen.  

“Wat de olie van Casa Astrid zo uniek maakt? De olijven worden extra vroeg geplukt, wanneer ze nog groen zijn. Op die manier behouden ze alle oxidanten en vitaminen. Al het goede van de olijfolie komt zo ook effectief in de fles terecht. De olijven zijn amper van de bomen, of ze zitten al in  de persen. De eerste 24 uur zijn cruciaal.” Jean-Luc Decroo volgt zijn olijven gedurende het hele proces nauwgezet op en waakt streng over de kwaliteit en de zuiverheid van zijn product. “Een olijf wordt onschuldig geboren. Het is aan de boer om die olijf volgens de regels van de kunst te verwerken tot heerlijke olie.” Casa Astrid draagt ook haar steentje bij aan het milieu. De kweek gebeurt nagenoeg volledig biologisch. Alle producten worden ecologisch verpakt in roestvrije stalen flessen. Is je fles leeg dan kan je gewoon een ecologische navulling bestellen.

Bomen worden geadopteerd

De komende jaren wil Casa Astrid sterk uitbreiden, tot wel 7.500 bomen. Dat doet Jean-Luc onder andere met de hulp van adoptieouders. De boom krijgt dan een houten naamplaatje om en de kersverse adoptieouder ontvangt drie jaar lang premium olijfolie van Casa Astrid. Leuk extraatje: je staat tijdens de adoptieperiode steevast in contact met je boompje via WhatsApp. “De boom houdt je met berichtjes en foto’s via Whatsapp op de hoogte van haar doen en laten, iedere ‘knipbeurt’ en hoe het met de olijfjes gesteld is. Voor elke geadopteerde boom planten we een nieuw jong boompje voor de volgende generatie. Het concept is een groot succes en ik ben volop bezig om ook mensen in de Verenigde Staten de kans te geven een boompje te adopteren. We gaan dit ontwikkelen met de hulp van enkele culinaire contacten die we legden in New-York.”

This post is also available in: nlNederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*