Frisdrankensector blijft groeien dankzij en ondanks coronacrisis

Onze frisdrankensector kende in 2021 nog eens 3,8% groei ten opzichte van 2020, dat door de corona-maatregelen in de horeca een recordjaar was op het vlak van thuisconsumptie.

Terwijl de horeca in 2021 grotendeels heropende en zo een stijging optekende van liefst 18% tot 228 miljoen liter, bleef ook de thuisconsumptie hoog met 982 miljoen liter. Voornamelijk gestuwd door de consumptie van suikervrije en -arme frisdranken.Zo blijkt uit het jaarlijkse paspoort van de drankensector van Euromonitor, dat in zijn analyse ook een verklaring meegeeft: “De pandemie heeft ons extra bewust gemaakt van onze gezondheid en we beseffen meer dan ooit dat we ook op vlak van frisdranken gezondere keuzes moeten maken. De frisdrankensector speelt hier dan ook stevig op in.”

Corona in 2020

In 2020 zal de consumptie van frisdranken met sprongen toenemen, ondanks de sluiting van de meeste horecagelegenheden. Vooral, natuurlijk, als het gaat om binnenlandse consumptie. Dit is ook te wijten aan de sluiting van de grenzen met de buurlanden. Als gevolg daarvan kochten veel minder Belgen hun drankjes over de grens, waar ze goedkoper zijn door lagere belastingen.

Wegens de pandemie hebben we ook onze toevlucht genomen tot meer vertrouwde en gemakkelijke voedingsmiddelen, waaronder frisdranken. In de eerste fase van 2020 was er dus een toename van “normale” frisdranken.

De situatie veranderde echter snel door het toegenomen gezondheidsbewustzijn als gevolg van de gezondheidscrisis. Dus zochten we naar suikerarme of suikervrije alternatieven.

Suikerverlaging

Dit besef werd in 2021 voortgezet. Vorig jaar presteerden caloriearme alternatieven zelfs beter dan hun zoete tegenhangers. Als gevolg daarvan richten frisdrankfabrikanten zich sterk op deze suikervrije of suikerarme alternatieven: Niet minder dan 6 van de 10 nieuwe dranken die de laatste tien jaar op de markt zijn gebracht, bevatten weinig of geen suiker. En de industrie zal dit de komende jaren blijven doen: Tegen 2025 beloven onze fabrikanten 7% minder suiker te gebruiken in hun frisdranken.

Nieuwe soorten gezonde frisdranken

Deze aanzienlijke vermindering van suiker zorgt ook voor de opkomst van nieuwe soorten gezonde frisdranken die meer natuurlijke, plantaardige en biologische ingrediënten bevatten die aantrekkelijk zijn voor de consument en een onmiddellijke groei vertonen.

Dankzij de heropening is het volume in de detailhandel verkochte frisdranken met een indrukwekkende 18 procent gestegen tot 228 miljoen liter – ondanks de nog steeds strenge coronamaatregelen. Ook hier zijn caloriebeperkte variëteiten en nieuwe smaken in dranken bijzonder populair en de drijvende kracht vormen achter de groei.

Trends zetten dit jaar door

Wij verwachten dat het gezondheidsbewustzijn en de populariteit van natuurlijke, biologische en plantaardige voedingsmiddelen de komende tijd zullen aanhouden. Ook hier moeten innovatieve dranken op deze trends inspelen. Er worden dan ook opnieuw innovatieve dranken verwacht die hierop zullen inspelen. Nu we weer volop erop uit trekken en reizen, zal er ook weer meer ingezet worden op on-the-go-drankjes. De vrijheidsdrang na twee jaar corona zal bovendien het horecavolume dit jaar nog verder doen stijgen ten opzichte van 2021. Vooral de vele events en festivals die opnieuw doorgaan, zullen hier naar verwachting een boost aan geven.

https://www.fieb-viwf.be/nl/cijfers-trends/

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*