
FrieslandCampina, de bekende Nederlandse zuivelonderneming, bereidt zich voor op de mogelijkheid van een aanzienlijke vermindering van het aantal koeien in Nederland, een van de maatregelen die worden overwogen om de stikstofuitstoot te verminderen en zo te voldoen aan de milieuregelgeving van de Europese Unie. Hoewel FrieslandCampina een inkrimping van de melkveestapel liever niet ziet, maakt de onderneming plannen om een nieuw evenwicht te vinden in geval van een dergelijke ontwikkeling.
De CEO van het bedrijf, Hein Schumacher, suggereerde dat het bedrijf zijn activiteiten in andere landen, zoals Duitsland, België, Nigeria, Pakistan, Maleisië en Indonesië, zal uitbreiden om aan de wereldwijde vraag naar zuivelproducten te voldoen. Het bedrijfsmodel van FrieslandCampina is gebaseerd op een hoge melkproductie en het bedrijf gelooft dat technische innovaties, zoals de Lely Sphere, die vaste koeienmest en -urine scheidt, de stikstofuitstoot van de zuivelproductie kunnen verminderen. Als het aantal koeien echter aanzienlijk wordt verminderd, zal de onderneming haar strategie dienovereenkomstig moeten aanpassen.
Omzet en winststijging
De melkaanvoer van FrieslandCampina daalt al enkele jaren, van 11 miljard kilo vijf jaar geleden naar 9,5 miljard kilo vorig jaar. Desondanks steeg de omzet van de onderneming met 22% tot 14 miljard euro en steeg de winst met 70% tot 292 miljoen euro, vooral dankzij de inflatie. Schumacher verlaat FrieslandCampina eind april om CEO te worden van het hoofdkantoor van Unilever in Londen.
Geef als eerste een reactie