FrieslandCampina verkoopt een deel van haar Duitse activiteiten

De ledenraad van FrieslandCampina heeft op 20 juni ingestemd met de verkoop van een deel van de Duitse consumentenactiviteiten, waaronder de merken Landliebe en Tuffi, alsmede drie productielocaties. Voorafgaand aan de stemming benadrukte voorzitter Sybren Attema dat met deze stap waarde voor alle leden wordt gecreëerd en dat het lidmaatschap van de coöperatie voor de Duitse leden onveranderd blijft. Het besluit van de Duitse mededingingsautoriteit over de voorgenomen transactie wordt later dit jaar verwacht. De 750 werknemers werden eerder al over de situatie ingelicht.

De Nederlandse zuivelcoöperatie FrieslandCampina maakt zich los van de Duitse zuivelmarkt. Het bedrijf besliste om de merken Landliebe, Tuffi, Südmilch, Puddis en Mondelice, alsmede de drie produktievestigingen in Keulen, Heilbronn en Schefflenz aan haar concurrent Theo Müller (Müller Milch) te verkopen. De verkoop is nog niet officieel bevestigd.FrieslandCampina zal de succesvolle activiteiten van haar internationale merken zoals Chocomel en Valess en enkele in het buitenland geproduceerde huismerken in Duitsland wél voortzetten.

Achtergrond: Vorig jaar (2021) heeft de Duitse tak van FrieslandCampina ongeveer 960 miljoen euro omgezet. De omzet daalt al jaren, waardoor het ene besparingsprogramma het andere opvolgde – kennelijk zonder succes. FrieslandCampina staat in Duitsland al jaren in het rood. “De fabrieksstructuur laat ons geen andere keuze,” kondigde het bedrijf aan. “We genereren gewoon niet langer de gegarandeerde prijs.”

Coöperatie behoudt wel haar leden

FrieslandCampina zal de melk van haar 620 Duitse leden (450 miljoen kg) blijven ophalen en verwerken. Dit betekent dat de melkproducenten recht blijven houden op de FrieslandCampina garantieprijs, de cash back betaling, de genoemde reserve en, indien van toepassing, eventuele toeslagen. Voor de Duitse leden van de coöperatie blijven de rechten en plichten die aan het lidmaatschap van de coöperatie zijn verbonden eveneens ongewijzigd.
Tot eind 2023 blijft FrieslandCampina leveren aan de zuivelfabrieken die vanaf 1 oktober 2022 aan Müller Milch worden overgedragen. “Daarna zien we wel verder, we hebben er alle vertrouwen in dat we de melk aanzienlijk beter kunnen benutten dan voorheen.” Het plan is om ten minste een deel van de melk te verwerken in “partnerschappen” (DMK, Hochwald).
De situatie is anders voor de Duitse niet-aangesloten melkproducenten die leveren (ca. 120 miljoen kg in Heilbronn). Zij zullen in de toekomst aan Müller moeten leveren; de nieuwe eigenaar zal de contracten overnemen.

Duitse Theo Müller


De aankoop van de Duitse activiteiten van FrieslandCampina en de daarmee gepaard gaande overname van de drie productievestigingen in Keulen, Heilbronn en Schefflenz betekent een grote sprong voorwaarts voor marktleider Theo Müller op de binnenlandse markt. De Duitse merkenactiviteiten van FrieslandCampina zijn goed voor een jaaromzet van ongeveer 1 miljard euro. Stefan Müller, voorzitter van de Raad van Commissarissen van Unternehmensgruppe Theo Müller (UTM) zegt: “Wij zijn ervan overtuigd dat de overname een uitstekende aanvulling zal zijn op onze succesvolle zuivelportefeuille in de Duitse markt en een positieve bijdrage zal leveren aan de groeikoers van Unternehmensgruppe Theo Müller”. Müller zal dus naar verwachting de Deutsche Milchkontor (DMK) inhalen wat omzet betreft.

Mededing


De transactie is onderhevig aan de gebruikelijke afsluitvoorwaarden, waaronder de Duitse mededingingsautoriteiten.Tegen eind dit jaar zou dat moeten afggerond zijn. Er worden geen verklaringen afgelegd over de financiële aspecten van deze transactie.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*