Franse sterkedrankenreus legt de hand op Kidibul


21 maart 201900:00

Na Nederlands wordt het Belgische succesverhaal Kidibul nu Frans. De Luikse ondernemer Philippe Stassen schuift het bruisende appeldrankje door naar La Martiniquaise.

Het is een favoriet onder kinderen: de alcoholvrije bubbels op basis van appels van het merk Kidibul. De Luikse ciderbrouwer Stassen ontwikkelde het drankje in 1994, met veel succes. Jaarlijks wordt er ongeveer 3 miljoen liter van geproduceerd, vooral voor België. Dat is goed voor ruim 5 miljoen euro omzet. In ons land heeft Kidibul een marktaandeel van 80 procent voor feestdrankjes voor kinderen.

In 2012 verhuisde Kidibul samen met Stassen naar de Nederlandse brouwer Heineken. Die had er echter weinig interesse voor en Philippe Stassen van het gelijknamige bedrijf kocht het merk in 2014 terug. In stilte haalde hij echter kort daarna de Franse drankengroep La Martiniquaise aan boord als aandeelhouder. Die bouwde haar belang jaar na jaar op, om begin dit jaar op 100 procent uit te komen. Dat raakte pas gisteren bekend.

Stassen klopte aan bij de Fransen om de markt voor Kidibul bij onze zuiderburen beter te kunnen bewerken. Het geld voor Kidibul kan hij bovendien inzetten voor ‘overnames en partnerschappen’ in de drankensector, zei hij gisteren. Veel wou hij daarover echter niet kwijt. De ondernemer is met zijn bedrijf Neobulles, dat deels voor Kidibul zal blijven werken, ook een van de grootste spelers in België voor alcoholvrije wijn. Neobulles verkoopt ook gearomatiseerde wijn en Stassen lanceerde onlangs een eigen bier. Hij heeft voorts een marketingbedrijf en een reisbureau en is aandeelhouder van twee Delhaizes.

Technisch gezien is het de Gentse jeneverstoker Bruggeman die Kidibul in handen krijgt. Bruggeman is al een onderdeel van La Martiniquaise en het bedrijf achter de bekende jenevermerken Peterman, Smeets, Hertekamp en Fryns. La Martiniquaise, na Pernod Ricard de grootste sterkedrankengroep in Frankrijk, is ook bekend van Porto Cruz, Poliakov (vodka) en de whisky Cutty Sark. Het bedrijf is eigendom van de Franse miljardair Jean-Pierre Cayard.

‘Sterkedrank is een moeilijk verhaal in België door de accijnzen. Daardoor verschuiven we onze strategie van sterkedrank en aperitieven naar alcoholische en niet-alcoholische feestdrankjes’, legt algemeen directeur Lieven Stevens van Bruggeman de overname van Kidibul uit. ‘We willen we de kansen voor export van Kidibul beter benutten en verstevigen met de overname onze Belgische activiteiten.’
Bert Broens

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*