Foodmaker bekroond met Mercuriusprijs

Al meer dan 30 jaar is de Mercuriusprijs de meest prestigieuze prijs op het gebied van handel, uitgereikt door Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten. Dit jaar is de prijs voor Foodmaker, een keten gespecialiseerd in verse en gezonde voeding; het bedrijf sleept ook het label “Winkelconcept van het jaar” in de wacht. “In slechts twee weken tijd hebben ze zich ontwikkeld van een puur offline restaurantketen tot een online winkel”, prees de jury.

Sinds 2004 biedt Foodmaker, met zijn 14 restaurants in België en Europa, zeer verse gerechten aan met ingrediënten die zoveel mogelijk uit eigen biologische velden komen. “We werken volgens het principe ‘van boer tot bord'”, legt directeur Lieven Vanlommel uit. “We hebben grote biologische velden in Assent, in de buurt van Diest, en onze spelt groeit in Laakdal.

De voedselproducent werd hard getroffen door de coronapandemie. Alle 13 restaurants werden gedwongen te sluiten, maar ook de verkoop aan supermarkten en luchtvaartmaatschappijen stortte in. Op het hoogtepunt van de crisis daalde de productie tot tien procent. “We moesten onszelf opnieuw uitvinden”, zegt Lieven Vanlommel. “Het idee om te bestellen en te leveren via het internet had ik al jaren in mijn hoofd, maar door de gestage groei van het bedrijf had ik geen tijd om het onderwerp te onderzoeken.

Crisis biedt kansen

De voedselproducent besloot om snel over te stappen naar een klein team. “Twee weken later leverden we onze Vedge-tassen aan particuliere klanten in heel België”, legt de CEO uit. De kers op de taart is deze Mercuriusprijs. “Dit is een ongelooflijke beloning voor ons harde werk onder zeer moeilijke omstandigheden. Dat een Belgisch horecaconcept nu de prijs wint is fantastisch. En het moet gezegd worden: We maken een zeer relevant product. Het is zo belangrijk om voor je lichaam te zorgen en gezond te eten.

Om een winnaar te selecteren uit tien geldige kandidaten heeft de jury vijf criteria gehanteerd: snelheid, innovatie, reikwijdte en haalbaarheid, commerciële impact op korte en lange termijn en sociale impact. “De Foodmaker voldeed aan alle criteria: het bedrijf was niet alleen snel en innovatief, maar heeft deze pandemie ook gebruikt om zichzelf opnieuw uit te vinden”, aldus juryvoorzitter Gino Van Ossel, hoogleraar Retail en Trade Marketing aan de Vlerick School of Business. “Dit zijn echte veranderingen, die zullen blijven bestaan, ook na de pandemie. Bovendien is Food maker er in geslaagd het inkomen per werknemer tijdens de crisis te verdubbelen het bedrijf heeft grote ambities voor groei in Europa.

Bron: Vilt

Foto: website Foodmaker, CEO Lieven Vanlommel

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*