Florizoone en Hanet van Greenway zijn Oost-Vlaamse Trends Gazellen Ambassadeurs 2021

Begin april 2021 werden de Trends Gazellen Ambassadors voor Oost-Vlaanderen bekendgemaakt. De trofee ging naar Paul Florizoone en Cedric Hanet, die het merk Greenway in de afgelopen 20 jaar met succes hebben uitgebreid. Met de komst van Jan Haspeslagh, voormalig algemeen directeur van Ardo, is het bedrijf klaar voor de toekomst.

Met reclamespots op de nationale televisie tracht Greenway de naamsbekendheid in ons land te vergroten. De producten van de vegetarische specialist liggen al bijna twee decennia in de rekken van de Delhaize-keten. Onlangs konden de klanten van Colruyt en Carrefour ook kennismaken met de Greenway Burger, het paradepaardje van het bedrijf.

De rol van Jan Haspeslagh, voormalig CEO van Ardo, die via een kapitaalverhoging een aandeel van 25% in de nieuwe Greenway Foods Holding verwierf, is van groot belang voor de nationale erkenning. “We waren op zoek naar slim geld,” zegt co-CEO Cedric Hanet. “Een investeerder met marktkennis, een aantrekkelijk netwerk en extra kapitaal. Samen met Jan Haspeslagh, hebben we dat allemaal gevonden. Het doel is om Greenway binnen twee jaar tot hét veganistische merk in België te maken. Daarna hebben we Europese ambities.
Twee kanalen

Greenway burger

2019 was een uitzonderlijk jaar. De lancering van Greenway Burger was een succes. “De markt evolueert snel. Wij lanceren regelmatig nieuwe producten, bijvoorbeeld chipolata’s of boomstammen. Met dit nieuwste product zetten we onze Belgische roots in de verf,” legt co-directeur Paul Florizoone uit, een telg van de familie achter het honingmerk Meli. De onderneming distribueert haar producten via twee kanalen: de eigen restaurants en festivalcatering (Greenway Foods) en de detailhandel en catering (Delifresh). Greenway werkt ook samen met Ellis Gourmet Burger.

2021 moet groeijaar worden

In het coronajaar 2020 heeft die strategie haar toegevoegde waarde bewezen. De restaurantsector moest sluiten, maar de detailhandel vertoonde een goede groei. “De algemene impact was negatief,” geeft Hanet toe. “Dit jaar willen we een grote sprong maken en mikken we op een omzet van 6 miljoen euro.”

Flexitariërs

Paul Florizoone leerde de vegetarische keuken kennen tijdens een reis naar Azië. Hij is een pionier in de branche en zit al 20 jaar in het vak. Vandaag is de markt voor plantaardige voeding goed voor 2,4% van de vleesmarkt. “Het potentieel is nog steeds enorm,” gelooft hij. “We richten ons niet alleen op vegetariërs, maar ook op flexitariërs en vleeseters die hun consumptie willen beperken. “

Home » Florizoone en Hanet van Greenway zijn Oost-Vlaamse Trends Gazellen Ambassadeurs 2021

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*