Europa is grootste uitvoerder ter wereld van voedingsproducten

De Europese handel in agrovoedingsproducten bedroeg afgelopen jaar 254 miljard euro: 138 miljard aan export en 116 miljard aan import. “Dat betekent dat 2018 opnieuw een succesvol jaar was voor de handel in agrovoedingsproducten. Daarmee bevestigen we onze positie als de grootste exporteur ter wereld van agrovoedingsproducten. Op vlak van import staan we op de tweede plaats”, zegt Europees landbouwcommissaris Phil Hogan bij de bekendmaking van een nieuw rapport over de handel in agrovoedingsproducten.

De wereldeconomie kende na een sterke groei in 2017 en het begin van 2018 een kleine terugval. De handel in agrovoedingsproducten kende een gelijkaardig verloop.

Vierde grootste sector

Na een indrukwekkende prestatie in 2017, vertraagde de groei in de agrovoedingshandel licht tot een waarde van 254 miljard euro. Daarmee vertegenwoordigt de agrovoedingshandel een marktaandeel van 7 procent van de totale Europese handel. Dat levert de agrovoedingsketen een vierde plaats op, na de machinesector, de sector van andere industriële goederen en de chemische sector.

Wijn, alholische dranken, babyvoeding

De Europese export daalde marginaal, met 0,2 procent, terwijl de import daalde met 1,4 procent. Sinds 2010 is Europa een netto-exporteur van agrovoedingsproducten. Topproducten op vlak van export zijn wijn, alcoholische dranken en babyvoeding. De hervorming van het GLB heeft er volgens de EU toe geleid dat de Europese zuivel- en suikerproducenten beter kunnen concurreren in de internationale markt. De export van tarwe daalde dan weer sterk al gevolg van een lagere productie en een grote voorraad op de wereldmarkt.

Prioriteit van EU: handel

“Handel is steeds een belangrijke politieke prioriteit geweest voor de Europese Unie”, aldus Hogan. En dat levert volgens hem ook resultaat op. “Vandaag hebben we handelsakkoorden met de Mercosur-landen, Japan, Signapore, Mexico, Zuid-Korea, Vietnam en Canada. En we gaan ook vooruit in onze onderhandelingen met Chili, Nieuw-Zeeland en Australië. In deze akkoorden gaan we steeds op zoek naar nieuwe markten voor onze fantastische agrovoedingsproducten, terwijl we tegelijk ook onze gevoelige sectoren willen beschermen.”

Competitief en innovatief

Voor Hogan is het duidelijk dat het succes van onze landbouwhandel meteen gelinkt is aan het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid dat competitiviteit en innovatie stimuleert, alsook aan de uitstekende reputatie van onze producten die als veilig, duurzaam, voedzaam en kwaliteitsvol worden bestempeld. Toch wordt in het rapport ook gewaarschuwd voor een aantal bedreigingen voor de handel in agrovoedingsproducten: de protectionistische reflex in heel wat belangrijke economieën, de toename van handelsconflicten en de mogelijkheid van een harde brexit.  

Meer informatie: Agri-food trade in 2018

Bron: VILT

This post is also available in: nlNederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*