Eurofoodart 1: promotie van producten met BOB en BGA-label succesvol afgerond

De campagne Eurofoodart 1, gesteund door de Europese Unie, sluit haar eerste periode van drie jaar succesvol af op 31 januari 2024. De campagne richtte zich op de promotie van Waalse landbouwproducten en drukte een stempel op de Europese culinaire en gastronomische scène via verschillende media- en promotieactiviteiten, zowel business-to-business (B2B) als business-to-consumer (B2C).

11 Waalse producten

De campagne toonde 11 Waalse BOB’s en BGA’s, met lokale wijnen, kazen, vleeswaren, escavèche, paté en aardappelen in de drie landen. In België kreeg de campagne een budget van 1.072.500 euro over drie jaar, waarmee meer dan 2,5 miljoen consumenten en meer dan 100.000 professionals uit de gastronomie werden bereikt. Eurofoodart 1 wilde benadrukken dat BOB’s en BGA’s niet alleen lokale producten zijn, maar ook stukjes geschiedenis, die de toewijding van hun producenten weerspiegelen en mensen uitnodigen om de rijke regio’s en tradities te ontdekken die het culinaire erfgoed van hun oorsprong hebben gevormd. Wallonië, België, is trots op verschillende labels van zijn culinaire erfgoed, met vijf BOB’s en zes BGA’s, waaronder oude producten zoals Ardense boter en Herve kaas.

Investering van 1 miljoen

Er werd meer dan 1 miljoen euro geïnvesteerd in het promoten van lokale expertise, waaronder het opzetten van een speciale website en aanwezigheid op sociale media, regelmatige ontmoetingen met de pers en producenten, samenwerking met media die miljoenen lezers en luisteraars bereiken, jaarlijkse partnerschappen met chef-influencers en evenementen waar BOB- en BGA-producten onder de aandacht werden gebracht. De campagne had als doel het rijke culinaire erfgoed van Wallonië en zijn producenten in de kijker te zetten. De disclaimer vermeldt dat de maker van de campagne als enige verantwoordelijk is voor de inhoud en dat de Europese Commissie en het European Research Executive Agency (REA) geen aansprakelijkheid aanvaarden voor het gebruik van de informatie in het campagnemateriaal.

De Europese Unie steunt campagnes die landbouwproducten van hoge kwaliteit promoten, met een disclaimer waarin staat dat de maker van de campagne als enige verantwoordelijk is voor de inhoud en dat de Europese Commissie en het European Research Executive Agency (REA) geen aansprakelijkheid aanvaarden voor het gebruik van de informatie in het campagnemateriaal.

Internationaal

De campagne reikte verder dan de landsgrenzen door 11 Waalse BOB’s en BGA’s te presenteren op de vakbeurs Golosaria Milano 2023 in Italië, die werd bijgewoond door meer dan 20.000 deelnemers. Italiaanse en Franse chefs en influencers creëerden de voorbije drie jaar recepten op basis van Waalse producten voor hun internationale netwerken. De promotie wil de aandacht van het publiek vestigen op uitzonderlijke lokale producten en benadrukt het belang van lokale productie om de uitdagingen van de klimaatverandering aan te gaan. De campagne wil ook andere Waalse producenten inspireren om hun certificeringstraject aan te vatten, een sterkere band met hun thuisregio te bevorderen en de productkwaliteit te verbeteren. Blijf op de hoogte via de EuroFoodArt website: www.fr.eurofoodart.eu, en volg Eurofoodart op Instagram: @aopigpdewallonie; Facebook: AOP & IGP De Wallonie.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*