Duurzame en eerlijke producten interesseren de post-covid klant meer dan vroeger!

Volgens een onderzoek in opdracht van Fairtrade België is 42% van de Belgen van plan om meer voorrang te geven aan de aankoop van lokale producten. Eerlijke handel trekt 23% van de consumenten aan.

De Covid-19-crisis zal ten minste één voordeel hebben: een besef van de kwetsbaarheid van de wereld en van de grenzen van een economisch systeem dat ernstig is ondermijnd. Uit een onderzoek dat vorige week werd uitgevoerd bij 1.073 Belgen (foutmarge van 3%) in opdracht van Fairtrade België blijkt dat een tastbaar deel van de bevolking van plan is meer lokale (42% van de respondenten), fairtrade (23%), bulkproducten (19%) en biologische (14%) producten aan te schaffen.

Dat meer mensen al bewust kozen voor lokaal en duurzaam was gekend. Maar dat ze ook voor eerlijk voedsel gaan bleef onder de radar.

Fairtrade omhoog

“De verkoop van Fairtrade producten neemt sterk toe in de supermarkten. Voor koffie bijvoorbeeld is de omzet sinds het begin van de crisis met 19,8% gestegen, terwijl de omzet van Fairtrade koffie met 29,5% is gestegen”, zegt Johan Vrancken, managing director van Nielsen Benelux.

Met de coronaviruscrisis zegt 49% van de Belgen meer aandacht te hebben voor de herkomst van hun voedsel en 57% is voorstander van een eerlijke vergoeding voor de producenten. Negenenvijftig procent van hen vindt dat supermarkten duurzamer voedsel moeten promoten, of het nu afkomstig is van lokale of van eerlijke handelsproducenten.

“Er is een verlangen om anders te consumeren. Maar daarvoor moet er ook beweging zijn aan de aanbodzijde”, zegt Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade België. Hij richt zich op de distributie, die wordt opgeroepen om zijn aanbod van fairtradeproducten uit te breiden, maar ook op de overheid.

Bron: L’Echo

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*