
De consumentenorganisatie Foodwatch riep in Duitsland de verkiezing van de Windbeutel voor de elfde keer uit en ook dit jaar brachten tienduizenden deelnemers hun stem uit op de brutaalste reclameleugen. En – tatärätä – de” Gouden Windbuil 2021″ gaat naar …
In de supermarkt wordt de consument regelmatig door fabrikanten bedrogen met leugens in reclame en bedrieglijke verpakkingen. Maar dit blijft niet ongestraft, want de consumentenorganisatie Foodwatch kent voor het jaar 2021 de negatieve prijs “Gouden Windbuil” toe.
Kippenborst

Dit jaar viel de twijfelachtige eer te beurt aan de “Wilhelm Brandenburg Chicken Breast Fillet” uit Rewe. Bij de online stemming op het platform goldener-windbeutel.de werd dit product door 28 procent van de meer dan 63.000 deelnemers verkozen tot de brutaalste reclameleugen van het jaar. Reden: de reclame wekt de indruk op dat de productie van de kip geen schadelijk effect heeft op het klimaat. In feite wordt de kipfilet niet emissieloos geproduceerd en wordt evenmin de CO2-uitstoot tijdens de productie gecompenseerd. Onderzoek van Foodwatch bewijst dit: het bosbouwproject in Peru, dat zogenaamd de uitstoot van broeikasgassen compenseert, beschermt het bos daar niet. Vlees aanprijzen als “klimaatneutraal” is ook fundamenteel misleidend, zegt Foodwatch. Driekwart van alle broeikasgasemissies in de landbouw wordt veroorzaakt door de veehouderij.
“Rewe berekent met valse CO2-certificaten dat vlees klimaatvriendelijk is en misleidt daarmee milieubewuste consumenten,” bekritiseerde Manuel Wiemann, actievoerder voor de Gouden Windbeutel. “Om het klimaat te beschermen moet Duitsland het aantal dieren drastisch verminderen. Rewe daarentegen verkoopt vlees als goed voor het klimaat, wat een schaamteloze leugen is. Deze vorm van greenwashing moet stoppen.”
Volvic: tweede plaats

Volvic Natural Mineral Water eindigde op de tweede plaats met 17.031 stemmen (26,8 procent). De fles Volvic mineraalwater is voorzien van een “gecertificeerd klimaatneutraal” etiket. Het water is echter allesbehalve duuurzaam: de meeste flessen worden per vrachtwagen van Frankrijk naar Duitsland vervoerd. Plastic wegwerpflessen zijn schadelijker voor het milieu dan herbruikbare flessen. En vergeleken met leidingwater stoot Volvic water vele malen meer CO2 uit.
In een verklaring liet fabrikant Danone al bij de presentatie van de kandidaten het volgende weten aan ntv.de: “Wij kunnen de beschuldiging van Foodwatch niet begrijpen. Wij gebruiken de meest ecologisch verantwoorde verpakking voor Volvic, een 100 procent recycleerbare PET wegwerpstatiegeldfles. Volvic is ook koolstofneutraal gecertificeerd in Scope 1,2 en 3 door het onafhankelijke The Carbon Trust.”
Mövenpick koffie

De derde plaats gaat naar Mövenpick Green Cap koffiecapsules (9930 stemmen, 15,6 procent). “Composteerbaar” en “biologisch afbreekbaar” zouden de Mövenpick koffiecapsules van J.J. Darboven moeten zijn. In feite zijn de “groene doppen” allesbehalve milieuvriendelijk: afvalbedrijven kunnen ze niet recycleren of composteren, maar moeten ze verbranden. Hierdoor zijn ze op de milieubalans niet beter dan gewoon plastic.
Snoep met toegevoegde vitamines

Katjes Wunderland fruitgums halen de vierde plaats. Uitgerekend Katjes doet alsof een snoepje met 60 procent suiker gezond is. De suikerbom vermomd als “Wunderland” bevat toegevoegde vitaminen – voor zogenaamd “beter snacken”. Op die manier verleidt Katjes tot het consumeren van snoep en verhult zij het hoge suikergehalte, dat zelfs 30 procent hoger ligt dan in Haribo Goldbären.
Proteïnereep

De 5e plaats gaat naar de Clean Protein Bar van Naturally Pam by Pamela Reif (8972 stemmen, 14,1 procent). Fitness-influencer Pamela Reif adverteert voor de verpakking van haar proteïnereep als plasticvrij, biologisch afbreekbaar en milieuvriendelijker dan conventioneel plastic. In feite gaat het echter om een plastic folie dat noch wordt gecomposteerd, noch gerecycleerd, maar als plastic afval in de verbrandingsoven belandt. Ook in de natuur zou de film slechts zeer langzaam afbreken – als het al zou gebeuren.
Bron: n-tv
Geef als eerste een reactie