Duidelijkere etikettering verhoogt aankoopimpuls

In een onderzoek onder 1000 volwassenen in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, in opdracht van Ingredient Communications en uitgevoerd door SurveyGoo, zei 50% van de mensen dat ze meer zin hebben om een product te kopen als ze alle ingrediënten die op het etiket stonden konde herkennen. Slechts 19% van de respondenten zegt alle ingrediënten op de verpakking te kennen. Dat is het bewijs dat bij het grootste deel van de kopers NIET aan die behoefte wordt voldaan.

En dit is niet zonder risico. Meer dan een derde van de respondenten (36%) gaf toe dat ze minder snel een product zullen kopen als ze één of meerdere ingrediënten niet herkennen. Omgekeerd vertelde 44% dat ze graag een hogere prijs willen betalen voor een product wanneer ze alle ingrediënten wél herkennen.

De bevindingen van het onderzoek geven aan dat een groot aantal consumenten duidelijke etikettering als prioriteit beschouwt, maar dat roept ook vragen. Hoe komt het dat de industrie niet op die wensen inspeelt?

Veel voedingsmiddelen en dranken bieden niet de duidelijke etikettering die de consument verlangt.

Richard Clarke, Managing Director van Ingredient Communications, zei: “Leveranciers van ingrediënten hebben grote stappen voorwaarts gezet om hun portfolio’s te optimaliseren door schone etiket-ingrediënten in hun aanbod op te nemen. Die kunnen in duidelijke taal op de verpakking aangebracht worden en die zal door de meeste consumenten goed begrepen worden. Fabrikanten van afgewerkte voedingsproducten moeten hier aandacht aan wijden en hun ingrediënten alsnog in die zin veranderen zodat de ingrediëntenlijst door alle consumenten vlot wordt begrepen. Zo niet lopen ze het risico om markt te verliezen”.

Natuurlijk

De meeste respondenten van het onderzoek, dat in september 2020 werd uitgevoerd, spraken ook hun voorkeur uit voor natuurlijke ingrediënten en een afkeer van kunstmatige additieven. Maar liefst 81% van de consumenten zei dat ze de claim ‘gemaakt met natuurlijke ingrediënten’ op het etiket als zeer aantrekkelijk of vrij aantrekkelijk beschouwden. Een vergelijkbaar aantal (78%) zegt de claim ‘vrij van kunstmatige ingrediënten’ op het etiket als zeer aantrekkelijk wordt gezien.

This post is also available in: nlNederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*